Polestar har fått en tuff start på sin börsnotering. På fyra dagar har aktien tappat 25 procent av sitt värde. Det innebär att 43 miljarder kronor har försvunnit.
På midsommaraftonen gjorde Polestar debut på Nasdaq efter en sammanslagning med SPAC-bolaget Gores Guggenheim. I tisdags fick vd Thomas Ingenlath och övriga ledningen ringa i börsklockan på Wall Street i New York. Många såg det som ett vågad drag att börsnotera Polestar i det minst sagt utmanande börsklimatet. Det började väldigt bra för Polestar med en uppgång på 16 procent första dagen på börsen – men sedan har det gått tyngre.
Den här veckan har aktien gått ner fyra dagar i rad och tappat 25 procent av sitt värde. Torsdagens nedgång blev 9,8 procent. Aktien stängde på 12,90 dollar på midsommaraftonen och står nu i 9,77 dollar. Det innebär att börsvärdet nu är 22,78 miljarder dollar, jämfört med 27 miljarder dollar på midsommaraftonen. En tuff värdeminskning på 4,22 miljarder dollar, cirka 43 miljarder kronor.
Under torsdagen kom obekräftade uppgifter från Bernstein Research om att Polestar kommer att behöva ett kapitaltillskott redan i år för att kunna fortsätta sin verksamhet. Bernstein Research uppger att Polestar behöver ytterligare cirka sex miljarder kronor till verksamheten, börsnoteringen drog in cirka nio miljarder kronor. I en investerarpresentation räknar Polestar med att göra en förlust på drygt nio miljarder kronor under 2022. De största ägarna i Polestar är Volvo Cars och Geely, även skådespelaren Leonardo DiCaprio är delägare.
Även andra elbilsaktier som noterats via SPAC-affärer har tappat stort på slutet. Lucid har gått ner 67 procent från sin toppnotering och Fiskar har tappat 69 procent.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter