Polestar går ifrån sin nuvarande affärsmodell med endast digital försäljning. Nu ska minst 10 nya fysiska återförsäljare öppnas i Sverige.
– På det här sättet lägger vi grunden för att öka vår volym och marknadsandel, och fortsätta det starka momentum vi upplever på den svenska marknaden när vi nu i sommar börjar leverera våra två nya SUV:ar, säger Martin Ölund, Sverigechef på Polestar.
Polestar har haft det tufft under inledningen av året och försäljningen har minskat med 40 procent globalt. Men i Sverige går märket mot strömmen. Hittills i år har har Polestar levererat 1 743 bilar av modellen Polestar 2 vilket motsvarar en ökning på 30,2 procent jämfört med samma period förra året. Marknadsandelen har ökat från 3,2 till 5,5 procent bland elbilar jämfört med 2023. Snart börjar leveranserna av Polestar 3 som Carup testat här.
Nu siktar märket på att öka ytterligare och går ifrån modellen där bilarna bara kan beställas på nätet. Polestar ska öppna minst tio nya fysiska handlare i Sverige. Sverige blir en av de första marknaderna där företaget utvecklar sin försäljning genom att gå över till en oäkta agentmodell. Kunderna ska nu både kunna köpa bilen på plats hos Polestar i Göteborg, Malmö, Stockholm, Umeå, samt vid Landvetter flygplats såväl som på hemsidan. Dessutom ska minst 10 återförsäljare öppnas.
– Vi siktar på att addera minst tio nya fysiska retail-ställen till vårt existerande nätverk. På det här sättet lägger vi grunden för att öka vår volym och marknadsandel, och fortsätta det starka momentum vi upplever på den svenska marknaden när vi nu i sommar börjar leverera våra två nya SUV:ar”, säger Martin Ölund, Sverigechef på Polestar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter