Nu kommenterar Polestars ordförande Håkan Samuelsson för första gången bokföringskaoset som gör att Polestar kan kastas ut från börsen. Han anser dock att det är viktigare att få ut nya bilar på marknaden.
– Men ännu viktigare för investerarna och för bolagets företroende är att vi kommer igång med de nya bilarna och får ut dem på marknaden. Och det är vi på gång med, säger Sameulsson till DI.se
Sedan beskedet kom att Polestar riskerar avnotering från Nasdaq har aktien fallit med nästan 40 procent på en dryg vecka. Orsaken är att bolaget inte lyckats få fram rapporter sedan tredje kvartalet 2023, något som bryter mot börsens regler. Ordföranden Håkan Samuelsson säger sig inte vara helt insatt, men resultateffekten för Polestar uppges dock vara densamma som tidigare kommunicerat; cirka +5 procent ena året och -5 procent andra året.
– Jag är inte helt insatt, men det tror jag, säger han till DI.se.
Polestar har fortfarande inte presenterast en plan för amerikanska finansinspektionen SEC och Nasdaq hur de ska reda upp kaoset och lyckats lämna in sin bokföring.
– Som jag uppfattar det är det ett kapacitetsproblem. Det är mycket man måste gå igenom med de speciella krav som gäller vid en listning i Amerika. Sedan har man också gjort en så kallad ‘restatement’ som krånglar till det, säger Håkan Samuelsson till DI.se.
Håkan Samuelsson har själv förlorat över 100 miljoner på sitt Polestar-innehav räknat från toppen, men han uppger att det är en aktie med en bra värdering till ett bolag som kan vara en bra investering när bilbranschen ställer om till elbilar.
Tillverkningen av den nya modellerna Polestar 3 och 4 ska nu vara igång i Kina, Korea och USA. Bilarna kommer till Sverige efter sommaren. Enligt Polestar ska de leda till att försäljningen femdubblas från 7200 bilar första kvartalet 2023 till 155 000-165 000 bilar under 2025.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter