Polestars aktie har gått ner med omkring 80 procent sedan börsintroduktionen. Nu hyllas elbilsbolaget av amerikanska analytiker som spår att företaget kommer köra förbi Lucid, Rivian och flera kinesiska elbilsmärken på börsen. En kursdubbling ska vara att vänta i Polestar som just visat upp nya Polestar 4.
Polestar börsintroducerades på midsommarafton 2022 och då var aktien värd 13 dollar. Trots att företaget uppfyllt sina mål har kursen slaktats totalt på Nasdaq-börsen. Ungefär 80 procent av värdet är borta, och aktien handlas nu kring 3,40 dollar. Bland de stora förlorarna finns Volvo Cars, Geely, AMF Pension och Leonardo DiCaprio som alla är stora aktieägare.
Men snart kan det bli revansch för elbilstillverkaren om vi ska tro en en ny analys från Cantor Fitzgerald. Deras analytiker Andres Shephard rekommenderar köp av aktien förutspår att aktien närmast ska fördubblas och gå upp med 90 procent. Orsaken är att Polestar pekas ut som en vinnare på elbilsmarknaden tack vare attraktiva modeller med ett stort prisspann och global lansering.
Nyligen presenterade Polestar sin senaste modell på bilmässan i Shanghai. Polestar 4 är en coupé-SUV som saknar ovanligt nog saknar bakruta. Polestar har löst bakåtsikten genom en kamera på taket. Bilen börjar levereras nästa år och kommer att kosta från cirka 700 000 kronor.
– Polestar tillverkar för närvarande alla sina fordon vid en fabrik i Kina som ägs och drivs av Volvo. Vi tror att detta är en viktig skillnad eftersom produktion har varit ett problem i branschen. Vi tror att PSNY kommer att ha förmågan att dra nytta av tillverkningsresurser från både Volvo Cars och Geely, vilket borde ge företaget operativ inflytande och tillåta verksamheten att skala upp produktionen snabbare än konkurrenterna, skriver Andres Shephard hos Cantor Fitzgerald.
Den som överväger ett aktieköp bör dock vara medveten om att Polestar snart är i behov av mer kapital för att täcka förluster. Förlusten förra året blev 13,5 miljarder kronor och om ett par månader börjar kassan sina trots ett villkorat lån på 17 miljarder i slutet av 2022.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter