Polestar slåss mot kris: ”Överlever svårligen”

Vad ska hända med krisande elbilstillverkaren Polestar? I veckan kom bolaget med en ny chockrapport. Ju fler elbilar de säljer, ju större blir förlusterna. För varje månad som går töms kassan på 1300 miljoner kronor. På fredagen nådde aktien nya bottenrekordet 52 cent.
– Polestar överlever svårligen som nisch. De är för sena och bilköparna för snabba, säger energiekonomen Claes Hemberg. 

Mardrömsvecka för svensk-kinesiska elbilsmärket Polestar. I onsdags kom besked som chockade marknaden. Nettoförlusten ökade till 3,5 miljarder kronor. På mötet med analytikerna efter rapporten berättade Polestar hur snabbt deras kassa på 9,5 miljarder kronor töms.
– Vi har en kassaförbrukning på cirka 136 miljoner dollar (1285 miljoner kronor) per månad, sade finanschefen Jean-François Mady på en fråga från analytikerna. 

Samtidigt har Polestars bilar en negativ nettomarginal, vilket innebär att ju fler elbilar de säljer, ju högre blir förlusterna. Då hjälpte det inte att intäkterna ökade med 36 procent. De bistra nyheterna fick aktien att rasa till nya bottenrekordet 52 cent på Nasdaqbörsen under veckan. Värderingen visar tydligt att många investerare tycks misstro företagets förmåga att överleva. Nu ska Polestar slå ihop 30 aktier till en för att inte bli utkastade från börsen. 

På fredagen öppnade Polestar ett rekordstort showroom hos Volvo i Kista. Samtidigt gick aktien ner till nytt bottenrekord och företaget bränner 1285 miljoner kronor i kontanter varje månad. Foto: Polestar

För en utomstående är det svårt att förstå hur skutan ska kunna vändas. I Sverige finns 20 000 ägare av Polestar-bilar och många småsparare äger aktier efter att Volvo Cars delat ut dem. Rutinerade spar- och energiekonomen Claes Hemberg kommer med en dyster analys av biltillverkarens möjligheter till vändning. 
– Polestar överlever svårligen som nisch. De är för sena och bilköparna för snabba. Nu är det istället volym, mjukvara och pris som gäller. Elbilen är inte längre solitär, utan en väsentlig bricka ett ekonomiskt spel för såväl hushållen som västvärlden, säger Claes Hemberg.

För några år sedan häpnade många i bilvärlden över Teslas snabba resa från startup till världens högst värderade biltillverkare. Då ville många kopiera framgångsreceptet. Polestar var ett av alla elbilsmärket som startades i hysterin som rådde. 
– För 20 år sedan gick det att överleva som spännande nisch. Tesla visade det. Förutsättningarna var då på alla sätt helt annorlunda. Det går inte att göra en Teslaresa i dag. Ingen köper elbil idag för att det är kul. Att ratta elbil är inte längre revolutionärt. Det är mainstream.

Polestar satsar hårt på marknadsföring och tog nyligen in Alexander Skarsgård för att göra reklam för nya elbilen Polestar 5 som kostar från 1,35 miljoner i Sverige. Bild: Polestar

Polestars vd Michael Lohscheller var tidigare vd för elfordonstillverkaren Nikola som senare gick i konkurs. Nu slåss han för att hindra Polestar att gå samma öde till mötes.
– Det har gått fem långa år sedan som den techdrömmen om nya märken peakade. Märkena Arrival, Fisker, Nikola och Canoo är i konkurs. De få som är kvar hankar sig fram likt Polestar. De heter Lucid, Rivian och Faraday. De fungerar inte, säger Claes Hemberg. 

Några nya kinesiska märken är på väg att bli lönsamma, men de har lyckats på sin enorma hemmamarknad i Kina. Polestar har trots kinesiska ägare gått bet helt hemma i Kina. Att göra om Teslas och Elon Musks prestation har visat sig vara svårare än de nya optimistiska elbilsmärkena kunde drömma om. För bara fyra år sedan hade de astronomiska värderingar på börserna. 

Polestars vd Michael Lohscheller har stor rutin från startups inom elbilsindustrin. Han har tidigare varit vd för både Nikola och Vinfast. Något år efter att han lämnat Nikola gick bolaget omkull. Nu gör han allt för att vända Polestar ur krisen. Foto: Polestar

– Det är för lätt och farligt att spegla sig i Teslas imponerande insats. Det unika Tesla-tillfället är helt bortblåst. Då 2004 var techisarna i Kalifornien tillräckligt många chanstagare med stora plånböcker. När Paypal‑Elon, som han kallades då, kom med egen elbil, var steget inte långt. Då var elbilen en techig revolt mot oljestatens historia. Den gick att sälja med argument acceleration och tystnad. Idag räcker det inte långt.

Många har glömt bort hur tufft det var för Tesla under många år. Elon Musk hade kniven på strupen och de var ytterst nära att gå i konkurs flera gånger. 
– Vi ska samtidigt komma ihåg att det tog Tesla nästan två årtionden innan bolaget visade vinst. Det tålamodet och den ekonomiska muskelmassan har få av dagens uppstickare till elbilar. Särskilt inte nu när elbilsindustrin är i full blom och växer med 29 % i år, till 17 % av hela försäljningen. Samtidigt som priserna rasar. Nej, elbilar har blivit jättarnas kamp.

Men inte ens Tesla växer längre. Det ser ut som de kommer att sälja färre bilar i år än under 2025. 
– För att hävda sig i elbilsvärlden krävs en lång rad: mjukvara, robotar, bredd och pris. Det visar dagens motvind för Tesla, vars försäljning kulminerade 2023. När inte ens Tesla hittar rätta vägen genom andra vågen av elbilsracet är det svårt att se att någon av de nya solitära elbilsmärkena som Polestar ska klara sig, säger Claes Hemberg.

Elon Musk har redan fattat galoppen och håller på att gå över till robotar och AI. Han verkar ha insett att det är svårt att tjäna pengarna på elbilar. 
– Tesla slåss nu med näbbar och klor för att behålla glorian. De tjänar pengar, men inte alls som konkurrenten BYD. Deras löjligt uppblåsta värdering är tio gånger högre än exempelvis BYD, som säljer cirka 40 % fler fordon.

När till och med Tesla har det tufft med att sälja bilar är det inte konstigt att Polestar kämpar i motvind, enligt Claes Hemberg. Foto: Tesla

Claes Hemberg förutspår ännu tuffare tider för Tesla när både kinesiska märken och europeiska traditionalister flyttar fram positionerna. 
– Trenden är istället fler modeller och lägre priser. Tesla har visserligen sänkt priserna de senaste åren, men Tesla har inte lyckats bredda sortimentet nämnvärt. Sedan 2023 har Tesla istället tappat elbilstronen och är nu på plats fyra. Före Tesla är tre kinesiska elbilsmärken. Senaste kvartalet hämtade sig utförslöpan något. För subventionerna i USA tar slut. Innevarande fjärde kvartal lär bli en historisk slakt på Tesla-försäljningen.

Istället är det de traditionella biltillverkarna som börjar dominera elbilsscenen. 
– På plats fem på den globala EV‑toppen är en större överraskning. Volkswagen är idag världens femte största säljare av elbilar. Volkswagens framsteg säger något om vad som väntar. Elbilsvärlden blir nu foklig. Där finns absolut plats för nischer. Men det blir enormt svårt att bygga mjukvara som konkurrerar med mångmiljardbolag som BYD, som dessutom kör på 20 % marginaler.

Nästa år kan bli ett stålbad för de små elbilsspelarna, förutspår Claes Hemberg. En historisk tvekamp kan komma att utspela sig. 
– Nästa år blir särskilt tufft för EV‑branschen. Då lovar BYD att bredda sin försäljning på allvar i Europa. Det lär bli sista droppen för Polestar. Inte för att Polestar‑köparna väljer BYD rakt av, men BYD:s insteg kommer pressa priser och samtidigt öka kraven på mjukvara ännu mer. I tvekampen mellan pressade tyska biljättar och BYD kommer Polestar få det ytterst svårt att få plats.

Energiekonomen Claes Hemberg ser hur elbilen gått från nisch till mainstream. ”Elbilen är inte längre solitär, utan en väsentlig bricka ett ekonomiskt spel för såväl hushållen som västvärlden”.

Polestar har nischat in sig som ett sportigt och exklusivt elbilsmärke med stark klimatprofil. Bilarna bygger på teknik från Volvo och Geely, de äger inte själva den tekniska basen. Polestars mål är att de ska vara ett alternativ till Porsches elbilar. Men Porsche har enorma problem och har just tagit ett beslut att börja fokusera på bilar med bensinmotorer. 

– Allt detta pekar på Polestars enorma trösklar som väntar. Polestar ligger 20 år fel, i fel land och i fel region. I hemmamarknaden Europa har konsumenterna djupa problem. Det saknas törstiga techisar suktande efter nya märken. Högavlönade väljer hellre trygga, välkända märken, medan vanliga mindre plånböcker lär välja billiga kinesiska märken.

Samtidigt hoppas många i bilindustrin att 2026 ska bli ett bättre år. Äntligen är bilköparna mer hoppfulla efter åren med hög ränta och inflation. Redan i år visar Polestar kraftiga ökningar i Europa. Men tjänar alltså inga pengar på att sälja elbilarna.

– Även om konjunkturen vänder upp 2026 så har bilköparna också mognat. De kräver fler modeller, lägre pris och veckans bästa mjukvara. Design räcker inte, särskilt inte om Elon får rätt i att bil blir en prenumeration som vilken som helst. Om han inte snart visar framfötterna där lär vi få se en ny smäll på Elons gloria.

Hittills har Polestar hållits under armarna av Geely och bilkungen Li Shufu. Nu ser de ut att vara beroende av att han vill gå in med ännu fler miljarder om företaget ska överleva. Foto: Polestar & Geely

Polestar gav besked på sitt analytikermöte i onsdags. De söker nya pengar som ska skjutas in i det blödande företaget. Kassan räcker i sju månader med dagens burn rate. Samtidigt har de enorma lån som måste förnyas. 

– Att någon i detta virrvarr av bilkris och tvekamp skulle köpa ut Polestar från börsen är inte troligt. Biljättarna har nog av egna problem. Ska Polestar plockas in i Geely-stallet? Nej, koncernen har redan egna, betydligt mer lönsamma highend‑märken. De säljer hellre Zeekr. Skulle Geely bara plocka in namnet och bygga en helt ny bil? Då blir namnet Polestar bara en kuliss, inte värt en yen.

Många invänder att Geely-koncernen har enorma muskler och aldrig skulle låta Polestar gå i konkurs. 
– Vore en nedläggning en prestigeförlust för Geely? Ja. Men att varje kvartal påminnas om hur bolaget läcker pengar, misslyckas och saknar utsikter, finns också ett slut på den livlinan…

Polestars senaste modell heter ”5” och är inget för den med tunn plånbok, priset startar på 1,35 miljoner kronor. Men de ska även komma med en mindre och billigare SUV år 2027, den ska heta Polestar 7. Foto: Polestar

Polestars ledning är dock fortsatt hoppfulla. I år har 500 personer av 2500 fått sluta, bland annat 100 ingenjörer i Göteborg. På analytikermötet försökte de övertyga investerarna. De lade fram en plan för att bilmärket ska överleva. Det viktigaste är att få in nytt kapital i företaget. De fick nyligen två miljarder från Geely och hoppas på mer pengar. Men inget tycks vara helt klart. 

– Baserat på och efter detta nya kapital arbetar vi aktivt och alltid med en positiv inställning med Geely Group för att ytterligare öka, skulle jag säga, vår finansiering, eftersom vi alla vet att vi inte bara kan förlita oss på skulden från banken. Vi måste finansiera nytt kapital, och detta nya kapital i juni var helt klart ett positivt tecken från Geely Group om att stödja Polestar, men också en vilja att ytterligare kapital kommer att komma. Vi är helt i linje med Geely Group vad gäller likviditet och finansieringsplan som vi genomför, och vi kommer inte att tveka att återkomma till er och investerargemenskapen om det finns mer att kommentera när det behövs, säger finanschefen Jean-François Mady.

Geely har hittills haft ett enormt tålamod. De har både skjutit till nya pengar och gått i borgen för nya lån på tiotals miljarder som Polestar tagit. Samtidigt äger de flera andra elbilmsärken som går betydligt bättre, åtminstone hemma i Kina.  

– Knepigt läge. Ingen vill dra i snöret. Men bolaget läcker pengar. Redan om ett halvår kan kassan vara helt tom. Samtidigt rullar BYD och Volkswagen ut mänger av billiga fordon. Då vill få eller inga småägare stoppa in nya pengar i Polestar. Lågkonjunkturen gör att inga vanliga sparare heller har de pengarna redo. Då kan Geely bjärt konstatera att ”intresset är noll”.  De kan stoppa in en symbolisk summa som räddningsplanka men egentligen för att bli dominant ägare nog för att avnotera bolaget, förutspår Claes Hemberg. 

Nyligen slog en Polestar 3 världsrekord i räckvidd när den körde 93,5 mil på en laddning. Många ägare älskar bilarna. Men affärsmodellen ser ut att halta. Volvo Cars och Geely tillverkar bilarna och får Polestar kostar de mer att köpa in än vad de kan sälja dem för, bruttomarginalen är negativ.

Samtidigt satsar Polestar stenhårt. De gör reklam med Alexander Skarsgård. Och på fredagen kom nyheten om att de slår upp ett nytt rekordstort showroom hos Volvo Car Retail i Kista vid E4:an. Försäljningen ökar på många håll i Europa. Vd Michael Lohscheller målar framtiden i ljusare färger än Claes Hemberg gör. 

– Vårt fokus under det senaste kvartalet har varit att leverera enligt våra strategiska planer, omvandla vår kommersiella verksamhet, öka vår detaljhandelsnärvaro och förbättra vår operativa effektivitet. Vi gör betydande framsteg inom alla dessa tre områden trots en mycket utmanande ekonomisk miljö. Nio månader in på året är jag särskilt nöjd med framstegen i vår kommersiella omvandling. Jämfört med förra året har vi ökat antalet försäljningsställen, exklusive Kina, med 54 % till 192. I kombination med en mer aktiv försäljningsmodell är detta en viktig del av grunden för vår volymtillväxt på 36 % under årets första nio månader, säger Michael Lohscheller på investarmötet. 

Försäljningen går bättre än tidigre, men från en alltför låg nivå. Under senaste kvartalet såldes 13 procent fler bilar. Men Polestar tillverkar inte sina bilar själva. De görs på uppdrag av Volvo Cars och Geely. Och tillverkningskostnaden är i dag högre än vad de kan sälja bilarna för.
– Våra viktigaste europeiska marknader levererade stark tillväxt jämfört med föregående år under de första nio månaderna. Belgien och Nederländerna växte med 40 % respektive 37 %. Tyskland växte med 46 %. Norge växte med 63 %. Sverige växte med 41 % och Storbritannien växte med 100 %, säger Lohscheller. 

Men Claes Hemberg låter sig inte blidkas. Han är pessimistisk om det svensk-kinesiska elbilmsmärkets framtid. Han tror det blir svårt att få Geely att öppna pengapåsen på vid gavel ännu en gång. 
– Geely är långt mer upptagna vid större fråga. De är numera två-trea i världen på elbilar. De slåss om att bli störst i elvärlden. I en helt annan liga, med en lång rad riktigt framgångsrika och lönsamma märken. Här har lilla nischade Polestar inte har mycket att tillföra. Att Geely skulle använda Polestar och göra en omstart likt Volvo Cars är inte aktuellt. Att stoppa in massiva belopp för att vända skutan är enormt svårt. De tar för lång tid. Tajmingen är helt fel. El-racet har redan lämnat garaget. Polestar har varken historik, märke eller kapacitet. Geely har redan Volvo och egna märken som insteg på europeiska och amerikanska marknaden. De behöver inte Polestar. En annan sak vore om Polestar var lika åtrådd som säg  Porsche. Men Polestar är nya, okända och små.
Fotnot: Carup har sökt Polestar för ytterligare kommentarer, men de hänvisar till ledningens uttalanden efter kvartalsrapporten.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt