Polestar om logobråket med Citroën: Inga planer på Frankrike

Citroën har valt att stämma Polestar i Frankrike för att de anser att logotypen är för lik Citroëns pilar. Nu kommenterar Polestar den juridiska tvisten för första gången. 
– Vi inser att vi som ett nytt, spännande bilmärke på marknaden med ambitiösa planer på att höja profilen för elektrisk mobilitet kan få uppmärksamhet från etablerade biltillverkare, säger Polestars presschef Brent Ellis till CarUp.se

Enligt Citroën är Polestars logotyp med en stjärna alltför lik Citroëns dubbla pilar. Därför har de valt att stämma Polestar i Frankrike. Nu har en fransk domstol gett Polestar sex månaders försäljningsförbud i Frankrike och 1,5 miljoner kr i böter. 

Nu bekräftar Polestar tvisten med Citroën i Frankrike. 
– Polestar verkar inte i Frankrike och vi har för närvarande inga planer på att verka i Frankrike. Det finns ett pågående rättsfall i Frankrike om användningen av Polestar-logotypen, initierad av Citroën, säger Polestars Brent Ellis. 

Planen var att Polestar skulle börja levereras i Frankrike i slutet av 2020, men nu verkar det alltså osäkert när bilen ska komma till Frankrike. Tillträdet till Polestar.com är nu spärrat i Frankrike.  Polestar poängterar i sin kommentar att tvisten endast avser franska marknaden:

– Även om vi inte kan kommentera detaljerna i ärendet tror vi starkt på vårt varumärkes och logotyps position. Vi inser att vi som ett nytt, spännande bilmärke på marknaden med ambitiösa planer på att höja profilen för elektrisk mobilitet kan få uppmärksamhet från etablerade biltillverkare. Ärendet gäller endast Frankrike och gäller inte andra länder.