Polestar jättesatsar i Göteborg och bygger ett nytt globalt huvudkontor i Frihamnen. Beskedet innebär att antalet anställda i Göteborg kan fördubblas till 3000.
– Vi kommer inte att vara 3 000 anställda när byggnaden står färdig 2028, utan vi siktar på en gradvis ökning, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar, till GP.
Polestar planerar att etablera ett nytt globalt huvudkontor i Frihamnen och därmed samla sina anställda i centrala Göteborg. Inflyttning beräknas ske 2028. Beskedet kommer efter att Polestar nyligen varslade 10 procent av sin arbetsstyrka i Sverige.
Polestar har under de senaste åren vuxit och trots varslet är den långsiktiga målsättningen att antalet anställda i Göteborg ska dubbleras.
– Precis som Polestar har Göteborg ett tydligt fokus och en ledande internationell roll inom framtidens fordonsindustri med fokus på mer hållbara, eldrivna och uppkopplade fordon. Vi ser fram emot att utveckla en modern och attraktiv arbetsplats mitt i centrala stan, säger Thomas Ingenlath, vd på Polestar.
Göteborgs Stad och Polestar har tecknat en gemensam avsiktsförklaring, och Göteborgs Stad har idag direktanvisat mark till bolaget för en ny byggnad intill brofästet närmast Hisingsbron, med en slutlig totalyta på ungefär 80 000 kvadratmeter.
– En finare jubileumspresent för vår industristad går knappast att önska sig. Polestar är ett viktigt företag för Sverige som kommer att ta med sig massor av nya jobb rätt in i centrala Göteborg. I ett svep kommer innerstan att förstoras och framtida stadsutveckling att snabbas på, säger Jonas Attenius (s), kommunstyrelsens ordförande.
Det nya huvudkontoret ska även härbärgera forskning och utveckling. När huset är färdigbyggt får 3000 anställda plats, men alla är inte på plats från början. Att Polestar först varslar och nu satsar kan tyckas märkligt.
– Det ena är en kortsiktig, nödvändig åtgärd som hänger samman med förseningen av Polestar 3 och konjunkturläget där vi måste se över kostnaderna. Det andra handlar om vår långsiktiga tillväxtplan, där vi har starka ägare i ryggen. Vi har en produktportfölj med nya modeller vi kommer att lansera och tillverka, säger Thomas Ingenlath till GP.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter