Polestar: Infotainment viktigare än klimat för elbilsköpare i USA

En ny undersökning från Polestar visar att 55 procent av amerikanska bilköpare väljer elbil av helt andra skäl än klimatet. Teknik, sömlös anslutning av mobilen och infotainmentsystemen är istället de viktigaste skälen. 

Polestar har kartlagt varför amerikanske köpare väljer elbil – och att rädda klimatet är långt ifrån den viktigaste anledningen. 

– Idén om att lyx definieras av vad som är ”under huven” har ersatts i den elektriska eran med prioriteringen av sömlös anslutning, integration i befintliga digitala ekosystem och bra UX-design, säger Gregor Hembrough, chef för Polestar North America. 

Nya elbilsmärken har blivit populära, och det är framförallt millennials som är beredda att överge de gamla märkena och pröva nytt, 57 procent av millennials i åldrarna 25-40 gillar nya elbilsmärken. Det kan jämföras med endast 28 procent av Baby Boomers, i åldrarna 57 till 75). 

Yngre förare är mer angelägna om att framstå som miljömedvetna, men inte mer än 12 procent av generation Z i åldrarna 18-24 säger att imagen är en stor faktor.