Nu har Polestar flyttat in i Volvos och PG Gyllenhammars gamla ”örnnäste” på Hisingen i Göteborg. Här ska 120 personer arbeta med design – och inspireras av det ikoniska kontoret, som nu visas upp för första gången.
– Samtidigt som vi ville respektera traditionen, ville vi också att detta skulle vara ett toppmodernt hem för vårt växande designteam, säger Polestars designchef Maximilian Missoni.
Efter att ha stått övergivet och tomt i flera år har Pehr G Gyllenhammars ikoniska huvudkontor för Volvo tagits till heders igen. Byggnaden färdigställdes 1984 och var ett för tiden superlyxigt kontor. Pehr G Gyllenhammars kontorsrum hade bastu, öppen spis, vinkällare och egen hiss till garaget. Bredvid kontoret finns en helikopterplatta. I Göteborgshumorn kallades Volvos kontor för Örnnästet och Perstorp. Enligt fastighetsbolaget har det funnits en viss beröringsskräck mot det gamla kontoret, därför har det stått tomt. Nu har Polestars designteam flyttat in, och även Volvo Cars Sverige ska sitta i byggnaden.
– Det är inte särskilt luxuöst, men det är ganska fina material. Tänk på att folk kallade det Pehrstorp, inte slott. Jag tycker att de som bygger stora huvudkontor i dag ska tänka om. Varför ska det vara så stort? Då har man funktioner där som inte hör hemma på ett huvudkontor. Det räcker med runt hundra personer, har Pehr G Gyllenhammar, 87, sagt till DI.
Det ikoniska kontoret ritades av arkitekterna Romaldo Giurgola och Owe V Svärd. Bygget av lyxkontoret startade i juni 1982 och färdigställdes i mars 1984. När Volvo Cars slagits ihop med Ford flyttade kontoret för personbilarna bort, medan Volvo Group satt kvar till 2016, sedan har kontoret stått öde och övergivet. Vid vissa tidpunkter har gräsmattan varit vildvuxen.
– Det har funnits en Gyllenhammar-faktor där man inte velat bli förknippad med det gamla, säger P-G Persson på fastighetsbolaget Platzer till DI.
Ursprungligen valdes byggnadens läge, högt uppe på kullen, för att ge en utsikt över alla fabriksbyggnader i Torslanda. En del träd skymmer nu utsikten, men fortfarande kan man en klar dag se Göteborgs fantastiska skärgård och skymta Vinga Fyr.
Polestars designteam valde Volvos och PG Gyllenhammars gamla huvudkontor för att respektera den nuvarande strukturen och historien samtidigt som man ville bygga och integrera en snygg, ren, minimalistisk Polestar-interiör utan att störa dess naturliga estetik. Designchefen Maximilian Missoni är son till två arkitekter, så det är inte svårt att föreställa sig att arkitektur spelar en viktig roll för honom.
Alla rum och utrymmen är designade med stora fönster för att ge mycket ljus och dra nytta av det omgivande landskapet, medan gemensamma utrymmen som trapphusen, gallerikorridorer och arkader drar nytta av överdimensionerade glasytor som översvämmer utrymmen med dagsljus.
– När man var så noga med detaljer och materialkvalitet vid byggnationen 1982, var det viktigt för mig att vi respekterade de ursprungliga avsikterna när vi integrerade vår studio i byggnaden, berättar Maximilian.
– Vi visar medvetet upp den ursprungliga konstruktionen och detaljerna, med respekt för det som ger den dess unika karaktär. Samtidigt som vi ville respektera traditionen, ville vi också att detta skulle vara ett toppmodernt hem för vårt växande designteam. Vid sidan av den härliga utsikten västerut över Göteborgs skärgård, innehåller studion den senaste utrustningen för att göra våra jobb lättare och för att producera bättre resultat på det mest effektiva sättet, säger Maximilian Massoni.
Polestar har en tredjedel av den gamla byggnadslayouten och har dessutom gjort en tillbyggnad. För närvarande är studion hem för ett team på 65 personer med lite utrymme att växa om det krävs. Polestar Design Studio består av Main Showroom, leryta, material och färglab, två digitala studioutrymmen, två ledningskontor, ett auditorium, två VR-rum och flera mötesrum i olika storlekar.
Men Pehr G Gyllenhammars ikoniska rum kommer enligt uppgift inte att disponeras av Polestar. Det verkar tillfalla Volvo Car Sverige som också ska sitta i huset. Vem som får njuta av vinkällare, bastu och öppen spis på arbetstid är än så länge en väl förborgad hemlighet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter