Nahum Escobedo är designern som ansvarat för nya Polestar 3. Nu delar han ut en rejäl känga till andra elbilar som gått i designfällan.
– Vi ville göra något annorlunda än potatis och Jelly beans, säger Polestar-designern.
Snart rullar Polestars första helt egendesignade modell ut på vägarna. Polestar 1 var i mångt och mycket en Volvokupé med andra emblem och annan styling. Polestar 2 togs från början fram som konceptbilen Volvo 40.2, men bytte grill och emblem.
Nya Polestar 3 är märkets första helt egendesignade bilmodell och den innehåller många nya designgrepp, bland annat en frontvinge. Huvudansvarige designern Nahum Escobedo berättar nu mer om vad som ligger bakom för Which Car.
– Många detaljer kring Polestar 3 som vingarna och SmartZone på framsidan där vi samlar alla sensorer och kameror, vi har dem eftersom de har en funktion. Ingenting är där av en slump eller som en stylingövning, säger Escobedo till Which Car.
Dessutom passar han på att dela ut två rejäla kängor till andra elbilsmärken för att de trillat i designfällan i jakten på lågt luftmotstånd. Escobar har ett par saker han retar sig på.
– En av dem är rundheten hos bilar som blir nästan potatisformade, eller som en Jelly Bean eftersom det är perfekt för aerodynamik. Det är klart att vi vill göra något annorlunda, säger designledaren.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter