Polestar 4 tar farväl till bakruta – här är svenska priser

Polestar kickar idag igång försäljningen av sin nya modell Polestar 4 i Sverige. SUV-coupén utan bakruta kostar från 700 000 kronor. De första kunderna får sina bilar i augusti. 

I helgen visas Polestar 4 upp på elbilsmässan i Stockholm, men redan idag kan du köpa bilen. Den bakhjulsdrivna versionen går loss på 700 000 kronor, medan den som vill ha fyrhjulsdrift och fler hästkrafter får lägga upp 760 000 kronor. De första leveranserna sker i augusti. 

Formgivningen hos Polestar 4 är banbrytande och bilen saknar bakruta. Enligt Polestar möjliggör det en ny typ av omslutande upplevelse för baksätespassagerarna. Tack vare att bakrutan tagits bort, sträcker sig panoramaglastaket bakom baksätespassagerarnas huvuden, vilket skapar en unik atmosfär invändigt. Polestar 4 är byggd på Geelys SEA-plattform, precis som Volvo EX30 och Zeekr 001 samt Zeekr X. Bilen har ett axelavstånd på 2 999 mm. Total längd är 4 840 mm, bredd 2 139 mm och höjd 1 534 mm. 

Backspegeln har även ett analogt läge när du vill se baksätespassagerarna.

Backspegeln är ersatt av en högupplöst skärm som visar en bild från en bakåtriktad kamera monterad på taket. Det ska ge ett bredare synfält än vad som finns i de flesta moderna bilar. Den digitala bilden kan inaktiveras för att föraren ska kunna se de bakre passagerarna vid behov. Kamerorna till backspegeln sitter på plåten baktill där bakrutan annars skulle ha varit.

Med Polestar Precept förhandsvisade vi en fantastisk ny passagerarupplevelse genom att ta bort bakrutan och flytta den bakre takbalken, som spelar en viktig roll för säkerheten, längre bak. Det betyder att passagerarna i baksätet nu får en unik upplevelse i vår SUV-coupé, säger Maximilian Missoni, Head of Design på Polestar.

Prestanda

Polestar 4 är den snabbaste produktionsbilen från Polestar. Accelerationen 0–100 km/h tar 3,8 sekunde2 och maximal effekt är 400 kW (544 hk). Motorerna är synkrona med permanentmagnet..

Räckvidd

De båda Long range-versionerna använder ett 100 kWh stort batteri. Long range Dual motor har en effekt på 400 kW (544 hk), 686 Nm i vidmoment och ett preliminärt räckviddsmål på upp till 580 km WLTP3. Effektiviteten optimeras tack vare att den främre elmotorn kan kopplas bort när den inte behövs för att maximera räckvidden. Versionen Long range Single motor levererar en effekt på 200 kW (272 hk) och 343 Nm i vridmoment från motorn som sitter på bakaxeln. Det preliminära räckviddsmålet är på upp till 610 km WLTP.

Laddning 

Upp till 200 kW DC- och upp till 22 kW AC-laddning gäller för båda versionerna. Hårdvara som stödjer dubbelriktad laddning ingår  och funktionalitet för Vehicle-to-load (V2L) planeras att bli tillgängligt i framtiden

Säkerhet

Polestar uppger att bilen har sju krockkuddar. Det är dubbla kuddar fram, sidokrockkuddar fram, inre kudde mellan sätena samt dubbla krockgardiner som sträcker sig hela vägen till baksätet.

Priser Polestar 4

Polestar 4Svenska priser
Long range Single motor700 000 SEK
Long range Dual motor760 000 SEK
Pilot-paketet20 000 SEK
Plus-paketet60 000 SEK
Pro-paketet25 000 SEK
Performance-paketet (endast Dual motor)50 000 SEK

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester