Nu är nya Polestar 4 avslöjad på bilmässan i Shanghai. Bilen chockerar med att inte ha någon bakruta. Backspegeln är ersatt av en högupplöst skärm som visar en bild i realtid från en bakåtriktad kamera monterad på taket.
Med nya Polestar 4 gör elbilsmärket verklighet av idén att tillverka en bil utan bakruta. Rutan är ersatt av ett plastsjok och bilen har ingen bakåtsikt – förutom via en kamera. Fördelarna ska enligt Polestar vara att panoramataket kunnat göras längre och en krockbalk kunnat sättas där bakrutan satt.
Polestar kallar bilen för SUV, men den är bara 154 centimeter hög, så det är snarare en blandning mellan sedan och SUV. Bilen är 484 centimeter lång och ligger mellan Polestar 2 och 4 i storlek.
LÄS MER: Polestar tar över Saabs lokaler i Trollhättan
– Med Polestar 4 har vi tagit oss an designen hos en SUV-coupé på ett fundamentalt nytt sätt. Istället för att bara modifiera en befintlig SUV, ge den en snabbare taklinje och, som ett resultat, kompromissa med egenskaper som takhöjd och komfort, har vi designat Polestar 4 från grunden som en ny typ av SUV-coupé som premierar baksätespassagerarnas komfort och upplevelse, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
Polestar 4 är till stora delar inspirerad av konceptbilen Polestar Precept, som också saknade bakruta. Den har också en lägre front än andra Polestar-bilar, som ger en mindre frontarea och lägre luftmotstånd.
Bilen byggs runt Geelys nya SEA-plattform som även används av nya Volvo EX30 och Zeekr X. Den är utvecklad i Kina av svensken Kent Bovellan.
Den som vänder sig bakåt ser ingenting, eftersom bakrutan är borttagen, istället är det ett extra långt panoramatak som ska släppa in ljuset. En kamera på taket ser till att föraren har bakåtsikt i backspegeln. Enligt Polestar ska den ge ett mycket bredare synfält än vad de flesta moderna bilar har.
Med Polestar Precept förhandsvisade vi en fantastisk ny passagerarupplevelse genom att ta bort bakrutan och flytta den bakre takbalken, som spelar en viktig roll för säkerheten, längre bak. Det betyder att passagerarna i baksätet nu får en unik upplevelse i vår SUV-coupé, säger Polestars designchef Maximilian Missoni.
Bilen har fått fler miljövänliga material med lägre klimatavtryck. Bland annat är klädslarna och golvmattor gjorda av återvunna fisknät och PET-flaskor och vinylklädslar av biomaterial. Men det går fortfarande att få bilen med nappaläder för den som vill.
Polestar 4 är den snabbaste modellen hittills från märket. Accelerationen 0-100 km/h går på 3,8 sekunder och toppeffekten från elmotorerna är 544 hk och vridmomentet är 686 Newtonmeter. Versionen Long range Single motor har en elmotor på 272 hk och 343 Nm i vridmoment som sitter bak och en preliminär räckvidd på upp till 600 km (WLTP).
Bilen har inte mindre än tolv kameror och tolv ultraljudssensorer som standard. Bland annat finns en förarövervakningskamera, som vidarebefordrar data utan att spela in video, för att övervaka förarens ögon och huvudrörelser för att hjälpa till att undvika incidenter relaterade till trötthet eller om föraren förlorar medvetandet. En sensor känner av om förarens händer håller i ratten och hjälper förarövervakningssystemet att hålla föraren aktivt engagerad i körningen vid behov.
Precis som som andra Polestar-modeller går bilen att få med ett Performance-paket. Paketet innehåller 22-tumshjul, 4-kolvs Brembo-bromsar, Polestar Engineered prestandaoptimering av chassi och detajer i Swedish Gold för bromsar, säkerhetsbälten och ventilhattar.
Polestar 4 tillverkas i i Hangzhou Bay, Kina, med start i november 2023. Lanseringen startar i Kina, och i början av 2024 ska den komma till Sverige. Priset ska enligt Polestar starta på omkring 700 000 kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter