Här tappar Geelys nya elbil Cao Cao 60 sitt batteri mitt under körning. Volvos systermärke säljs med argumentet att batteriet går att byta på bara 60 sekunder – men här verkar det ha gått lite för snabbt.
Elbilar med utbytbara batterier har redan lanserats av Nio i Sverige. Tidigare i år presenterade Geely med nya bilmärket Cao Cao som erbjuder ännu snabbare batteribyten. På bara 60 sekunder ska bilen kunna få nytt batteri, men nu verkar borttagningen av batteriet gått ännu snabbare än förväntat.
Nu berättar CarNewsChina att den nya elbilen drabbats av ett pinsamt haveri. Cao Cao 60 tappade sitt batteripaket mitt under körning i Chengdu i Kina. Enligt tidningen fortsatt ebilen att köra ett 20-tal meter efter att batteripaketet ramlat ner på vägen.
Cao Cao är ett nytt systermärke till Volvo Cars och Polestar inom Geelykoncernen och lanserades i mars i år. Det vänder sig till taxichaufförer som behöver ha tillgång till sin bil under hela arbetsdagen utan pauser för laddning. Bilen har en räckvidd på 415 km enligt CLTC och kostar strax under 200 000 kronor i Kina.
När bilen lanserades var ett av argumenten att den har en verifierad livslängd på 600 000 km. Bilen tillverkas av Geelymärket Ruilan Auto som bekräftar det inträffade för Carnewschina.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter