Under sin storhetstid byggde Pininfarinas fabrik Ferrari Testarossa, Cadillac Allante och Alfa Romeo Brera. Men nu ligger fabriken utanför Turin där 100-tals bilbyggare arbetade öde. En svensk youtuber besökte nyligen den övergivna fabriken.
– En konstig känsla att man bara lämnar en så stor fabrik åt sitt öde, säger Daniel.
Fabriken är idag en spöklik rest av Pininfarinas storhetstid. Mycket av maskinparken har lämnats kvar, det finns till och med skyddskläder och broschyrer kvarlämnade. Den gamla testbanan är igenvuxen av ogräs. Under några år stod maskerade testbilar kvar utanför fabriken. Men idag är det mest naken betong.
Fabriken byggdes ut 1986 för att tillverka Cadillac Allante i samarbete med General Motors. Pininfarina hade designat den eleganta cabriolet-modellen som var betydligt mer sparsmakad i formerna än vad Cadillacs köpare var vana vid.
Karosserna tillverkades i Pininfarinas fabrik Turin, och sedan flögs de till Detroit för att slutmonteras med Cadillacs V8-motor och automatlåda. Men utmanare till Mercedes SL blev en flopp. Bara 21 000 bilar byggdes mellan 1987 och 1993.
Men fabriken har också gjort betydligt framgångsrikare modeller. Höjdpunkten är Ferrari Testarossa. Karosserna tillverkades av Pininfarina i Turin-fabriken åt Ferrari under modellens levnad mellan 1984 och 1991. V12-motorn monterades i bilen i Maranello. Senare kom fabriken också att tillverka den exklusiva kupéversionen av Peugeot 406 och Alfa Romeo Spider och Brera. Men det blev inte så många fler bilar och fabriken lämnades åt sitt öde.
– Det var stort och att området såg väldigt påkostat ut, berättar Daniel som driver ”En PK-fri kanal” på Youtube.
Legendariske designern och ingenjören Sergio Pininfarina avled 3 juli 2012 vid 85 års ålder. Han tycks ha tagit en del av företagets aura och själ med sig i graven. Många förknippar Pininfarina enbart med design av legendariska Ferrari-modeller. Men företaget blev mycket större än så. Idag vittnar en spöklikt övergiven bilfabrik om Pininfarinas storhetstid.
Mellan åren 1966 till 2012 designades mer eller mindre alla Ferrari-modeller med hjälp av Pininfarina, men när signore Pininfarina avled upphörde samarbetet. En spricka uppstod när Ferrari LaFerrari, som inte involverade Pininfarina, skulle designas och fem år senare bröts samarbetet helt.
Redan innan Sergio Pininfarinas frånfälle hade problemet. Pininfarina var tidigt ute med elbilar, men det visade sig vara för tidigt. Redan 2008 satsade Pininfarina på att utvecklad en elektriska stadsbilen Bluecar. Det kom att bli en stor flopp. Vissa säger att krisen hänger ihop med att Sergio Pininfarina lämnade över styrningen av företaget i händerna på sonen Andrea 2008, men redan då var nog krisen ett faktum.
Pininfarina lyckades undvika konkurs 2009 genom att avtal med bankerna som gjorde att de tar över 75 procent av aktierna i bolaget. Familjen Pininfarina förlorade sedan kontrollen över bolaget genom att de sålde sin andel av holdingbolaget Pincar.
Idag lever Pininfarina vidare som ett konsultföretag med design- och ingenjörstjänster med 700 anställda. Bilföretaget Pininfarina Automobili tillverkar superbilen Battista med 1900 hästkrafter som är en av världens snabbaste elbilar. Men för den gamla fabriken verkar inte finnas mycket hopp.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter