Här är Teslans som tystar de som påstår att elbilsbatterier är en förbrukningsvara. Taxichauffören Paul har kört 69 200 mil med ett och samma batteri – och med originalmotorerna. Dessutom laddar han två bilar helt gratis.
– Jag driver ett taxiföretag i princip för Teslas pengar. Jag har laddat 27 000 kW i år, säger Paul.
Världens längst körda Tesla har redan passerat 200 000 mil i händerna på tysken Hansjörg von Gemmingen. En imponerande bragd, men i det fallet har det krävts 14 elmotorer och den är inne på sitt fjärde batteri. Men det finns även Teslor som körts riktigt långt på originalbatteriet och uppnått körsträckor som ytterst få fossilbilar klarar.
Taxichauffören Paul Cursons Tesla Model S P90D är ett bevis på att tillförlitligheten och slitstyrkan hos en långmilad elbil kan vara extremt hög. Han har kört bilen 69 200 mil med samma batteri och bilen har sina originalmotorer från fabriken kvar. Mest imponerande av allt är att bilen som har ett 90 kWh-batteri snabbladdas flera gånger om dagen – upp till 100 procent.
– Många är skeptiska till elbilar, men den har sitt originalbatteri och originalmotorer och har bara tappat 10 mils räckvidd, säger Paul.
På åtta år och alla mil har den bara tappat omkring 10 mil av räckvidden på 56 mil den hade när den var ny 2016.
– Den kommer till slutet av sin garantiperiod för batteriet i september, den har livstids gratis supercharging. Jag driver ett taxiföretag i princip för Teslas pengar. Jag har laddat 27 000 kW i år, det är så skönt att inte betala för bensin eller diesel, säger Paul.
Vissa klagar över Teslas kvalitet, men den här Model S-bilen har i stort sett klarat alla milen med endast vanligt underhåll. Det värsta som hänt på alla mil är att vindrutetorkarna vid ett tillfälle slog i motorhuven och lämnade fula märken. Karossen har en del stenskott och små bucklor, men vilken 70 000-milare har inte det? Även interiören är i fint skick, utan hål eller revor.
– Det är förebyggande underhåll, men det finns inget behov av att byta olja som om det vore en Mercedes E-klass till exempel, säger Paul.
Det är brittiska köp- och säljsajten Autotrader som gjort filmen om den långlivade Teslan, och de kommer nu att följa bilen och göra ytterligare tester. Taxiföraren Paul har även en annan Tesla som gått 60 000 mil, så de långa körsträckorna är ingen slump.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter