Panik hos Porsche – vd:ns nödrop i mejl

Panik hos Porsche. Affärsmodellen fungerar inte längre – nu förbereds ny slakt.
– Marknaden har praktiskt taget kollapsat på kort tid, skriver vd Oliver Blume i ett brådskande mejl till alla anställda. 

Porsche har drabbats hårt av förändringarna på bilmarknaden. I Kina har försäljningen gått ner med 28 procent. Men även i Europa har försäljningen börjat vika. Hittills i år med åtta procent. Men hemma i Tyskland är nedgången 23 procent. Porsche har redan sjösatt ett sparpaket där sammanlagt 2800 anställda ska få sluta. 

Nu visar det sig att det inte räcker. Vd Oliver Blume har skickat ett brådskande mejl til hela personalen om att de ska förbereda sig på ett nytt strukturpaket “för att säkra företagets långsiktiga resultat”, uppger Frankfurter Allgemeine Zeitung. Brevet skickades till alla på fredagsmorgonen. Formuleringarna i brevet är mycket oroväckande för de anställda på Porsche. 
– Situationen är fortfarande allvarlig. Vårt företag brottas för närvarande med massiva utmaningar. Världsomspännande. Detta påverkar försäljning och finansiella resultar, skriver Blume i brevet. 

I ett panikbetonad mejl varnar vd Oliver Blume personalen på Porsche för att sparpaketet inte räcker för att rädda företaget. ”Vår affärsmodell, som har stöttat oss i många decennier, fungerar inte längre i denna form”, skriver Blume. Foto: Porsche
Porsches elbilar går inte alls så bra som budgeterat och drar tunga investeringar.

Kunderna verkar inte längre beredda att köpa Porsches dyra bilar i samma utsträckning som tidigare. Enligt Blume är det ”kris i ramvillkoren”.
– Vår affärsmodell, som har stöttat oss i många decennier, fungerar inte längre i denna form. Våra ramvillkor har försämrats massivt på kort tid. Dessutom utvecklas elektromobiliteten mycket långsammare på många marknader än vi och många experter hade förväntat oss för flera år sedan. Allt detta slår hårt mot oss. Hårdare än många andra biltillverkare, skriver Oliver Blume i mejlet. 

Porsche-chefen beskriver utvecklingen i Kina som en kollaps på kort tid. Men inte nog med det. Tullar på 27,5 procent slår nu mot den lönsamma USA-marknaden, ett av få ställen där Porsche ökat första halvåret. Dessutom har dollarn försvagats mot euron. 

Nu måste extraordinära åtgärder till för att rädda Porsche. De har redan lovat att inte säga upp mer personal fram till 2030. Istället kan de bli tal om att dra in olika förmåner och sänka löner. Men exakt hur Blume vill spara för att rädda Porsche ur krisen är ännu okänt. De exakta detaljerna kommer att tas fram tillsammans med det fackliga företagsrådet. 

Porsche-chefens mejl till de anställda – ord för ord

“Förhandlingar om omedelbara åtgärder för att säkra resultatet för 2025 har avslutats. I slutet av förhandlingarna meddelade direktionen att ytterligare åtgärder skulle förhandlas fram under andra halvåret. Detta beror på att situationen fortfarande är allvarlig och att branschen utvecklas mycket dynamiskt. Att vi för närvarande kan uppnå de siffror vi uppnår beror på våra omfattande investeringar tidigare. Porsche måste därför reagera flexibelt och snabbt på dessa förändringar. Under andra halvåret 2025 kommer arbetsgivar- och arbetstagarrepresentanter nu att förhandla om ett andra strukturpaket för att säkra företagets långsiktiga resultat.

I förhandlingarna om ett andra åtgärdspaket kommer direktionen och företagsrådet gemensamt att utveckla lösningar. En viktig grund för detta är att detta sker respektfullt, konfidentiellt och bakom stängda dörrar. Detta kommer att säkerställa att ett bra resultat i slutändan kan uppnås för alla inblandade parter. Så snart detta är överenskommet kommer vi – i typisk Porsche-stil – att informera teamet transparent och omfattande.

Vårt företag brottas för närvarande med massiva utmaningar. Världsomspännande. Detta märks. När det gäller försäljning och våra ekonomiska resultat. Att vi för närvarande kan uppnå de siffror vi uppnår beror på våra omfattande tidigare investeringar. Vi har en ny, stark produktportfölj, men det räcker inte ensamt. Nuvarande prestanda är inte vad vi strävar efter. Våra Porsche-ambitioner är mycket högre.

Vår affärsmodell, som har stöttat oss i många decennier, fungerar inte längre i denna form. Våra ramvillkor har försämrats kraftigt på kort tid. Dessutom utvecklas elektromobilitet mycket långsammare på många marknader än vi och många experter förväntade oss för flera år sedan. Allt detta slår hårt mot oss. Hårdare än många andra biltillverkare.

Vi står inför en ‘ramvillkorskris’. Även om vi har en mängd olika produkter av högsta kvalitet. Även om vi har förbättrat vår ekonomiska utveckling under ett decennium. Även om vi uppvisar historiska försäljningsrekord i många regioner i världen. Denna “ramvillkorskris” gör det ännu viktigare att vi nu konsekvent utnyttjar vår interna optimeringspotential.

Sammantaget finns det tre utmanande ramvillkor för oss:

1. Kina: Marknadsmiljön här har förändrats fullständigt. Vi ser en massmarknad för elbilar som verkar under premiumsegmentet. Högteknologisk och mycket prisaggressiv lokal konkurrens har utvecklats där. Vårt marknadssegment för dyra lyxprodukter har å andra sidan praktiskt taget kollapsat på kort tid. Precis som fallet är för andra lyxvaror.

2. USA: Sedan april har massivt ökade tullar och på lång sikt särskilt den nuvarande växelkursutvecklingen pressat vår verksamhet. Trots rekordleveranser under första halvåret är vi under enorm ekonomisk press. Situationen här har också förändrats dramatiskt på kort tid.

3. Elektromobilitet: Omvandlingen går mycket långsammare än väntat i vissa regioner i världen. Detta kräver betydande investeringar i flexibilitet av våra drivsystem och i vårt leverantörsnätverk. Å ena sidan behöver vi att elfordon uppfyller regionala CO₂-föreskrifter. Å andra sidan är avkastningen på investeringen för närvarande långt lägre än för våra förbränningsmotorer.”
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt