Paniken är stor hos Europas billtillverkare när EU:s chocksänkta utsläppsregler slår till vid nyår. Elbilsförsäljningen måste öka med 70 procent i Europa under 2025. Annars väntar 180 miljarder kronor böter till EU.
– Vi måste antingen betala straffavgifter, minska produktionen, slå oss samman med utländska konkurrenter eller sälja elbilar med förlust, larmar tillverkarnas lobbyorganisation ACEA i ett nödrop till EU.
Från den 1 januari 2025 måste biltillverkarna sänka sina genomsnittliga utsläpp från nya bilar från 116 gram till 93,6 gram per km. Om biltillverkarna fortsätter som under 2024 väntar 180 miljarder kronor i böter till EU. Nu måste elbilsförsäljningen öka med 70 procent i Europa.
Flera europeiska biltillverkare har redan börjat höja sina priser på bensin- och dieselbilar i flera länder, uppger Reuters. Jättarna Volkswagen, Stellantis och Renault har redan gjort de första höjningarna av bensinbilar med flera tusen kronor. Samtidigt har priserna på flera elbilsmodeller börjat sänkas.
– Biltillverkarna har börjat med sin prisstrategi för att styra efterfrågan mot elbilar med batterier för att nå CO2-målen och undvika potentiella böter”, säger Beatrix Keim från Center for Automotive Research till Reuters.
Under 2024 har elbilsförsäljningen i EU minskat med 5,4 procent, med ännu större tapp för många i slutet av året. Men för att undvika böter på 170 miljarder kronor till EU måste elbilarna öka med 70 procent under 2025. Hårdast av alla drabbas Volkswagen som redan befinner sig i ett krisläge. De har redan sänkt priset kraftigt på sin billigaste elbil ID.3.
En av få tillverkare som redan klarar de nya hårda CO2-kraven är Volvo Cars. De kan nu tjäna miljardbelopp på att sälja utsläppsrätter till andra biltillverkare. De har redan sålt rättigheter till Suzuki som nu räknas i samma utsläppspool som Volvo. Men sannolikt finns det utrymme för fler bilmärken i Volvos utsläppspool. Även Tesla blir stora vinnare och kan tjäna miljardbelopp på att sälja utsläppsrätter.
Biltillverkarnas lobbyorganisation ACEA uppmanar nu EU:s beslutsfattare att ge dem nåd före nyår. Men de verkar tala till döva öron. Bilindustrin är redan hårt pressat och miljontals jobb är hotade.
– Utan ett tydligt politiskt uttalande från EU-kommissionen i slutet av 2024, vilket också uppmanats av tyska, franska, italienska och andra europeiska regeringar riskerar bilindustrin att förlora upp till 16 miljarder euro i investeringskapacitet genom att antingen betala straffavgifter, minska produktionen, slå sig samman med utländska konkurrenter eller sälja elfordon till en förlust. , säger ACEA:s avgående ordförande Luca de Meo.
Biltillverkarna fruktar att de kommer att behöva sälja elbilar med förlust för att inte behöva betala jätteböter till EU. De kräver en lättnad från EU, några få dagar innan de nya stenhårda kraven träder i kraft.
– Utan ett tydligt politiskt uttalande från EU-kommissionen i slutet av 2024, vilket också de tyska, franska, italienska och andra europeiska regeringarna uppmanade till, riskerar bilindustrin att förlora upp till 16 miljarder euro i investeringskapacitet genom att antingen betala straffavgifter, minska produktionen, slå sig samman med utländska konkurrenter eller sälja elfordon med förlust, skriver ACEA.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter