P1900 var Volvos allra första sportmodell och ett svenskt svar på Corvette. Den snygga sportbilen med plastkaross höll dock inte sedvanlig Volvokvalitet. Men fina bilar finns bevarade efter snart 70 år. Nu finns chansen att komma över ett av endast 67 tillverkade exemplar.
Under en av sina USA-resor fick Volvos grundare Assar Gabrielsson impulsen att det svenska helyllemärket skulle bygga en sportbil. Sagt och gjort, han bad en glasfibertillverkare i Kalifornien ta fram en kaross. Chassit byggdes ihop i Göteborg med delar från Volvo PV444. Motorn trimmades upp till hela 70 hästkrafter medelst dubbla förgasare.
Bilen presenterades för pressen på Torslanda flygplats sommaren 1954 och kallades för Volvo Sport, men den kom sedan att kallas för P1900. Planen var att bilen skulle göra succé i USA, men det blev fiasko. Totalt blev det bara 68 tillverkade bilar. dessutom hade P1900 stora kvalitetsproblem.
Nye Volvochefen Gunnar Engellau tog en P1900 på weekendresa och upptäckte att bilen var så dålig att den omedelbart lades ner 1957. Trots bristerna finns förvånansvärt många bilar bevarade idag, omkring 50 stycken.
Nu har du chansen att komma över ett eget exemplar av Volvos kanske ovanligaste modell. En av de allra sist tillverkade bilarna säljs i mycket fint skick av den belgiska handlaren Albion Motor Cars. Det handlar om bil nummer 65 av 67 tillverkade. Bilen såldes ny i Kalifornien i början av 1957 till en av få köpare av P1900. I många år stod den utställd hos en Volvohandlare.
Den stannade i USA fram till 1997 då en belgisk Volvosamlare köpte den. Då var den fortfarande i otroligt bra skick, men behövde en teknisk översyn. Den ställdes ut på flera bilutställningar. För ett par år sedan såldes den till en ägare som lackerade om den i den ljusblåa originallacken. Nu kan den ovanliga bilen bli din för en okänd summa pengar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter