P1800 för 7 miljoner hyllas i USA-test: ”Vildaste Volvon på jorden”

Nu lanseras den dyraste Volvon någonsin i USA. Volvo P1800 Cyan är en nytolkning av den klassiska Volvocoupén och kostar hisnande sju miljoner.
Med en vikt på endast 990 kg och en motor på 420 hk är prestandan allt annat än omodern. Nu gör bilen jättesuccé i de första amerikanska testerna:  
– 700 000 dollar köper dig den vildaste Volvo på jorden. En religiös körupplevelse, skriver The Drive.

Den moderna tolkningen av Volvo P1800 som tillverkas av Göteborgföretage Cyan Racing har blivit en världssensation.  Bilen har redan hyllats i Europa och nu har USA-lanseringen dragit igång. Prislappen på andra sidan Atlanten är i klass med Ferraris dyraste modeller: Sju miljoner. Hittills har det byggts tre exemplar av P1800 Cyan, men fler är på gång. Totalt ska 100 exemplar byggas, och ska man tro amerikanska journalister är de snart slutsålda.

Karossen är byggd i kolfiber och bilen väger endast 990 kg.

För pengarna får köparna ett stycke svensk ingenjörskonst i världsklass. Originalbilen från 1960-talet gifts ihop med den senaste analoga racingtekniken. Cyan Racing har valt att skapa en puritansk bil utan elektroniska hjälpsystem och elektrifiering. 

Nu har de första testerna gjorts i USA, och Volvo P1800 Cyan verkar ta de amerikanska journalister med storm. Det är sällan en bil får så mycket lovord. The Drive kallar körupplevelsen för religiös. 
– 700 000 dollar köper dig den vildaste Volvo på jorden. Det har varit en handfull körupplevelser i mitt liv som jag skulle kategorisera som religiösa, de typer av körningar där det är rätt bil, på rätt plats, vid rätt tidpunkt, och allt kommer ihop. P1800 Cyan tog sig ut ur kurvorna, dränkt i sent SoCal-solljus, turbofyran poppar och brusar i harmoni med det mjuka gnället från den tunga transmissionen.

Körupplevelsen är befriad från antispinnsystem och andra hjälpsystem.

Autoblog kallar bilen för ett svenskt svar på Singer-Porsche och tycker den är något mycket mer än en Restomod: 
– Eftersom Cyan använde Singer som mål, kan vi med tillförsikt säga att denna P1800 slog i sikte. Istället för att fullända den redan genomförda Porsche 911, ger Cyans läckra, obskyra val den ännu mer personlighet. Att kalla någon av dessa för en restomod är en otjänst. De är restomods på samma sätt som DaVinci-anteckningsboken bara är en samling klotter.

Volvo P1800 Cyan delar motor med en vanlig Volvo V60, men den här kraftigt omarbetad och varvar ända till 7700 varv per minut.

Autoweek är inte mindre entusiastiska efter sin provtur längs Angeles Crest Highway i södra Kalifornien. 
– När vi kom till Good Vibes Breakfast Club var allt förlåtet. Bilen lockade omedelbart en skara av alla bilkunniga entusiaster, som alla tyckte att den var ganska cool. Inlägg på sociala medier på P1800 fick också massor av positiva kommentarer. Alla älskade det. Och det var ganska coolt. Inte ens i cool-bil-mättade LA kommer du inte att se något liknande varje dag, eller någonsin. Cyan säger att det kan göra 100 av dem och att du kommer att kunna se den här tillsammans med den första amerikanska kundleveransbilen på Monterey Car Week på The Quail. Om du inte fångar den när du kör runt i LA, leta efter den där. Och börja nu med att sortera din egen speciella fjädring, styrning, hjul och däck. Resten av det är galet coolt och kanske till och med värt alla 700 000 dollar.

Målet med Volvo P1800 Cyan har varit att skapa en bil med den känsla som gått förlorat med utveckingen av dagens bilar. Volvo P1800 Cyan väger mindre än 1000 k och är helt utan förarhjälpmedel. Bilen har manuell växellåda och med en motor som varvar ändå till rödmarkering. Till skillnad från moderna bilar finns det inte något antispinnsystem som ändrar bilens beteende. Allt är upp till dig som förare. Den nytillverkade versionen av Volvo P1800 har bara takpelarna, handbromsen, vindrutetorkarna och gångjärnen på motorhuven gemensamt med originalbilen. Men själen från 1960-talet verkar verkligen finnas kvar. Karossen är återskapad i kolfiber med höghållfast stål i golvet. Motorn är visserligen fyrcylindrig precis som på 60-talets P1800, men här handlar det om Volvos tvåliters VEA-motor med turbo som ger 420 hk. Men genom att ta bort alla plastkåpor påminner den en del om ursprungsmotorn. Maxvarvtalet är hela 7700 varv per minut.

Och så här tycker HotCars Michael Van Runkle.

Fakta Volvo P1800 Cyan

Motor: Tvåliters turbomotor med fyra cylindrar. Cylinderdiameter och slaglängd: 82×93,2 mm 
Kompressionsförhållande: 10,2: 1.
Effekt:  420 hk / 308 kW vid 7000 rpm 
Max vridmoment: 455 Nm vid 6000 rpm 
Laddtryck: 2,7 bar 
Max varvtal: 7700 rpm 
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager.
Avgasrör: Dual tube rostfritt stål, dubbla katalysatorer.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Manuell femväxlad låda. Kardanaxel i kolfiber. 
Mått: Axelavstånd: 2446 mm, Längd: 4203 mm  Bredd: 1748 mm 
Höjd: 1220 mm  Spårvidd fram: 1466 mm,  Spårvidd bak: 1489 mm. Tankvolym: 57 liter
Bromsar: Fram: 4-kolvs bromsok, 362×32 mm skiva  Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul: Framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18  Bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18 
Vikt: Tjänstevikt 990 kg Viktfördelning: 47% fram, 53% bak.