P-bolag vill hemligstämpla okända kryphålet

Parkeringsfakturor i posten kan vara olagliga. Nu visar granskningen att parkeringsbranschen försökt få politiker att mörka mejl.
– En sådan utveckling skulle innebära ekonomisk skada för Parkman, skriver företagets vd Per Edlund i ett mejl till regeringen enligt Vi Bilägare

Många parkeringsbolag filmar eller fotograferar bilarnas registreringsnummer vid parkeringstillfället. Om föraren inte betalar avgiften skickas det hem en faktura. Nu visar tidningen Vi Bilägares granskning att detta kan vara olagligt. Nu försöker parkeringsbolagen få regeringen mörka informationen.

– Om denna beskrivning spreds bland parkeringskunderna kan det inte uteslutas att fler fordonsägare, i syfte att undgå betalningsansvar, skulle invända att någon annan fört fordonet vid parkeringstillfället. En sådan utveckling skulle innebära ekonomisk skada för Parkman, står det i ett mejl till regeringen. 

Den här informationen har Parkman försökt hemligstämpla. Enligt Vi Bilägare har de uttryckligen bett om detta i mejl till infrastrukturdepartementet, som tidningen fått utlämnade. Trots att grundlagen säger något helt annat. De hänvisar till att företaget kan lida ekonomisk skada om informationen blir allmänt känd.

Men när Vi Bilägare diskuterar saken med kunniga jurister verkar det som om de här fakturorna faktiskt strider mot lagen. Enligt dem är parkeringen en överenskommelse mellan den som parkerade bilen och bolaget. Därför kan bilägaren bestrida fakturan.

– Det är den som kört bilen som accepterat villkoren om att betala parkeringsavgift, inte bilägaren. Den som äger bilen är inte part i det här avtalet, säger Stefan Gabrielsson, som är senior advisor på P-tjänst Sverige.

Parkeringsbolagens egen branschorganisation Svepark har tillsatt en arbetsgrupp. Deras arbete visade att det finns en lucka i lagen. Bilägaren kan vägra att betala och parkeringsbolaget kan råka illa ut om saken går vidare till domstol. 

– Vill inte fordonets ägare frivilligt göra rätt för sig finns det inget en upplåtare kan göra efter att parkeringen avslutats – i alla fall inte om man vill undvika att själv riskera att hamna i rättslig knipa. Det beror på att det finns ett hål i lagstiftningen, står det i en rapport som Svepark låtit en arbetsgrupp ta fram.

Parkman hävdar bestämt att de inte försökt pressa regeringen att ändra i lagen. De viftar bort informationen om att de bett folkvalda politiker mörka deras mejl. Istället menar de på att det råder solidaritet i betalningsansvaret mellan bilägaren och den som körde fordonet.

Den som inte betalar fakturan kan få hot om inkasso. Om fakturan blir bestriden kan inte Kronofogden driva in den. Då är det upp till civilrättslig domstol att ta beslut om vem som har rätt och enligt lagstiftningen verkar det som om parkeringsbolagen inte kan få rätt. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt