Nu har du chansen att fynda en Volvo 940 i overkligt fint nyskick som bara gått 903 mil på 24 år. Bilen sälja på auktion och tros gå för uppåt 140 000 kronor.
– Moderna klassiker, även kallade Youngtimers, är en av de tydligaste trenderna inom klassikervärlden just nu, säger Hans Hedberg, ansvarig för Volvo Cars Heritage, företagets historiska verksamhet.
En Volvo 940 i sällan skådat skick säljs nu på Bilweb Auctions. Den extremt lågmälde Volvon har bara gått 903 mil sedan den lämnade fabriken i Torslanda 1998. Men den ser ut att vara helt i nyskick. Budstriden har redan dragit igång, och bilen har passerat sitt nypris.
Bilen som är lackerad i Passion Red såldes till den första och enda ägaren 1998 i Skåne. Under sina 15 första år kördes bilen bara 719 mil. För att vara på den säkra sidan gav mannen bilen en underredsbehandling och satte en överdagsklädsel på sätena.
Det handlar sannolikt om en av världens minst körda Volvo 940, och en sällsynt chans att köpa den sista bakhjulsdrivna Volvon. Bilen har kvar samma Michelindäck som den fick på fabriken, och verktygssatsen ser ut att vara orörd. Det finns faktiskt några repor på bilens backspeglar.
– Moderna klassiker, även kallade Youngtimers, är en av de tydligaste trenderna inom klassikervärlden just nu. Denna 940 är ett utmärkt exempel på en sådan, och kombinationen nyskick och lågt miltal kommer att locka många, säger Hans Hedberg, ansvarig för Volvo Cars Heritage, företagets historiska verksamhet.
1998 var det sista året för Volvo 940 och därmed den sista bakhjulsdrivna Volvon. Detta markerades med att sätta ett ”Classic”-emblem på bakluckan.
Under huven sitter den en 2,3-liters motor med lättrycksturbo som knappt är inkörd. Motorn blev 940-köparnas favorit. 135 hästkrafter kom ut från den robusta konstruktionen som var den sista ”rödblocksmotorn” från motorfabriken i Skövde. Namnet kom från motorblockets färg, vilken hängt med sedan 60-talet.
Volvo 940 kom 1991 som en välbehövd uppfräschning av trotjänaren 740. Designarbetet leddes av legendariske Jan Wilsgaard. 940 fick en ny lite rundare bakdel, fronten från 760.
Många trodde inte att den skulle klara den interna konkurrensen från helt nya – och framhjulsdrivna Volvo 850 som kom året efter, men de fick fel. Volvo 940 blev en älskad modell som levde fram till 5 februari 1998 och tillverkades i nästan 248 000 exemplar i Torslandafabriken.
MODELLDATA
Modell: 960, 940, S90, V90
Tillverkning: 668 046. (960 sedan: 112 710 , 960 herrgårdsvagn: 41 619, 940 sedan: 246 704, 940 herrgårdsvagn: 231 677, S90: 26 269, V90: 9 067)
Kaross: 4-dörrars sedan / 5-dörrars kombi
Motorer 960: 6-cylindrig radmonterad motor, 2.5 liter (170 hk) eller 3,0 liter (204 hk).
Motorer 940: Rak 4-cylindrig motor, 2,0/2,3 (111-190) och rak 6-cylindrig turbodiesel på 2,4 liter (82-122 hk)
Kraftöverföring: 5-växlad manuell växellåda eller 4-växlad manuell växellåda med överväxel, 4-stegad automatlåda
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar runtom
Mått: Totallängd 487 cm, hjulbas 277 cm.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter