I ett sensationellt skick efter 32 år – nu säljs en av världens finaste BMW M3 i Västerås. På alla år har bilen bara rullat 3647 mil. Den ursprungliga M3:an är en av BMW:s mest ikoniska modeller och nu slåss budgivarna om bilen.
Den första generationen av BMW M3 presenterades 1985 och var en racingbil i grund och botten. Modellen vann ett stort antal mästerskapssegrar i olika touring car-serier och blev snabbt legendarisk. Gatbilen som var tänkt som homologeringsmodell blev en formidabel succé och det byggdes 18 000 bilar i stället för de planerade 5000.
Den manuella Getrag-växellådan hade en etta med dogleg och motorn var från början en perfekt trimmad fyrventilsfyra på 200 hästkrafter utan turbo. Modellen väger bara 1200 kg och erbjöd extremt mycket körglädje för sin tid och gör så än idag. Det mesta var utbytt från den vanliga 3-serien, egentligen är det bara motorhuven som är gemensam. Den ikoniska designen utstrålar 80-tal när det var som bäst, men känns fortfarande modern på något märkligt sätt.
Nu finns ett fantastiskt fint svensksålt exemplar till salu på auktionssajten Collecting Cars. Det är en Brilliant Red M3:a från 1990 som bara körts 3646 mil på alla år. Av de många bilderna att döma så är den orenoverade bilen i ett sensationellt fint skick efter 32 år. Några stenskott verkar vara de enda spåren från de tre decennier som gått sedan bilen var ny. Bilen har den senare motorn på 215 hästkrafter från 2,3-litersfyran utan turbo.
Det kan inte existera många orenoverade M3:or i världen som är i finare skick än denna. Bilen är tycks nästan vara i samma skick som när den lämnade BMW M:s fabrik i Garching för över 30 år sedan. Bilen en ovanlig färgkombination i form av Brilliant Red med svart läderklädsel. Auktionen avslutas på fredag och flera budgivare slåss om bilen som nu är uppe närmare 900 000 kronor. Budgivningen kommer inte att stanna där, för en sådan här bil är det många BMW-entusiaster som drömmer om. Den dyraste BMW M3 E30 som sålts i världen har gått för 2,6 miljoner kronor, så relativt sett är bilen fortfarande ”billig”.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter