En Lamborghini Countach hittas med nycklarna i tändningslåset efter att ha stått övergiven 25 år i ett villagarage. Superbilen är täckt av spindelväv och damm. Orsaken till att den lämnades åt sitt öde var en otur som grinade ägaren i ansiktet.
Lamborghini Countach var 80-talets kanske mest ikoniska superbil och bilen präglade en hel generation av bilentusiaster. Just det här exemplaret såldes nytt till en ägare i Rom i juni 1984. På något sätt hamnade bilen i USA och köptes av en man i Connecticut 1988. Men ägaren hann inte njuta särskilt länge av sin bil.
Kort efter köpet var han inblandad i en mindre bilolycka. Han tänkte bygga om sin Countach med några ännu läckrare delar, bland annat den klassiska bakvingen. Men bilen blev stående och åren bara gick. Till slut hade den stått i 25 år när mannen tog kontakt med Curated för att sälja sin superbil.
Curateds bilrenoverare Vinna Russo hittade bilen i mannens garage, täckt av spindelväv, damm och fågelspillning. Skicket var ganska sorgligt och bilen saknade bland annat motorkåpa. När bilen hittades att nycklarna fortfarande i tändningslåset. Pirellidäcken höll fortfarande luften, men fick pumpas för att få bilen ur garaget.
Bilen togs till Ammo NYC som skulle försöka återställa skicket så gott det gick. Men den visade sig vara smutsigare än de kunde drömma om. Möss och ekorrar hade bott i bilen och damm hade letat sig in i varenda vrå. Hydraulsystemet var så åtgånget att de fick hålla upp Lamborghinins saxdörrar med en stötta. Men bit för bit lyckas de få den röda skönheten att återfå sin glans.
Under passagerarsätet hittade de en tändsticksask från en strippklubb, den hade mössen försynt lämnat. Med hjälp av specialmedel får rekondproffsen på Ammo NYC det italienska lädret att få samma glans som när Countachen lämnade Sant’Agata Bolognese 1985. De svingar också sitt trollspö över lackeringen och det är svårt att tro att bilen varit försummad i tre decennier när man ser resultatet.
Bilen ifråga är en Countach LP5000 QV från 1985, med fyrventilsteknik på V12:an Den har 455 hästkrafter och tar nästan bilen upp till 300-strecket.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter