Oväntade segern – Polestar 1 vinner över BMW M8 och Mustang Shelby GT500

Här är supermatchen med en oväntad vinnare.
Laddhybriden Polestar 1 får stenhårt motstånd från Ford Mustang Shelby GT500 och BMW M8 Competition. Polestar 1 är visserligen långsammast – men vinner testet mot de två ikoniska modellerna.

Motor1 ställde upp tre av de snabbaste prestandabilarna som finns i idag i en testmatch. Svenskutvecklade Polestar 1 tar sig an Ford Mustang Shelby GT500 och BMW M8 Competition i flera olika ronder.

Det hela börjar med dragrace där bilarna möts två och två. På papperet borde Ford Mustang Shelby GT500 vara överlägsen, då den har hela 770 hästkrafter från sin 4,4 liters V8. Svensk-kinesiska Polestar 1 har bara en fyrcylindrig motor, men har i gengäld hjälp av två elmotorer på bakaxeln och respektingivande 609 hk och det högsta vridmomentet, 1000 Nm. BMW M8 Competition med V8 och dubbelturbo har aningen högre effekt, 625 hk och 900 Nm.

Det börjar med att Polestar 1 möter Mustang Shelby GT500. Till en början ser det ut som om svensk-kinesen ska vinna duellen, för Polestar vinner starten, men efter en liten bit har Mustangens 770 V8-hästkrafter hittat ner i asfalten och då är Polestars lilla turbofyra chanslös.

Utgången stämmer ganska väl med tillverkarnas uppgifter; Ford anger 3,5 sekunder upp till 100 km/h, Polestar säger fyra sekunder blankt.

Finalen står mellan BMW M8 och Mustang Shelby GT500. BMW:n har både färre hästkrafter och lägre vridmoment än V8-järnet från Detroit. Men de tyska ingenjörerna har konstruerat en fyrhjulsdrift med datastyrning som ser till att alla 625 hästkrafterna hittar ner i asfalten direkt. Trots sitt effektmässiga underlag visar sig BMW helt överlägsen Mustangen.

Vilken är då bästa bilen?
Shelby Mustang visar sig inte vara så trevlig vid landsvägskörning. Till och med i tystaste läget brummar avgasrören så mycket att stereon knappt hörs.  Polestar å andra sidan hörs knappt och låter mer som en dammsugare än en muskelbil, enligt testarna. BMW:n har otroliga prestanda och är perfekt att köra i nästan alla situationer.

Men till slut är det Polestar 1 testarna fastnar för och utser till vinnare mot BMW och Mustang.

– Den känns speciell, dess fantastiska design och underbara detaljer ger små glädjeämnen hela tiden. Även om den inte var snabbast bevisar Polestar helhjärtat att kraft, balans och försiktighet kan samexistera i samma paket.