Oväntade felet i LaFerrari – skulle kosta 350 000

En unik Ferrari LaFerrari med ett miltal ingen trodde var möjligt drabbades av ett oväntat elhaveri. Motorbytet skulle gå på 350 000 kronor.
– Delen finns inte att köpa hos någon tillverkare eller hos Ferrari, skriver verkstaden på X.

En Ferrari LaFerrari är för de flesta något man bara ser i ett bilmuseum eller på YouTube. Men en ägare har gjort det ingen trodde var möjligt. Han har kört sin hyperbil över 155 000 kilometer. Och nu kom den första riktiga smällen när elmotorn i hybridsystemet gick sönder.

Problemet dök upp som ett fel i bilens Hy-KERS-system, den teknik som kombinerar V12-motorn med en elmotor inspirerad av Formel 1. Elmotorn är en så kallad PMSM-motor. Den används för att ge snabb extra kraft, fungera som generator och förbättra responsen. Det är en extremt avancerad komponent som sitter integrerad i hela hybridsystemet och långt ifrån något man ”byter hemma i garaget”.

När motorn slutade fungera visade det sig att en intern sensor inne i statorn gett upp. Den går inte att köpa separat. Inte ens Ferrari säljer delen. En vanlig verkstad hade därför rekommenderat att hela elmotorn skulle bytas. Priset för det skulle bli cirka 31 000 euro vilket motsvarar över 340 000 kronor.

I stället hamnade bilen hos kroatiska EV Clinic. En verkstad som blivit känd för att rädda bilar ingen annan vill röra. I sitt inlägg skriver de:
– Det är den enda typen av hybrid som inte låtsas vara ‘för miljön’ eller ‘för bränslebesparing’ – något som visat sig vara ett totalt misslyckande i vanliga hybridbilar.

Eftersom sensorn inte går att köpa någonstans byggde EV Clinic i stället upp den från grunden. De använde den andra, fungerande reservsensorn för att mäta upp alla värden och byggde sedan en ny ersättningssensor som matchade originalet.
– Delen finns inte att köpa hos någon tillverkare eller hos Ferrari, skriver EV Clinic på X.

Teknikerna upptäckte samtidigt att någon tidigare öppnat motorn, lossat en kabel och lämnat den hängande utan att sätta tillbaka den. Den sattes på plats, allt monterades ihop och elmotorn startade igen. Men det fanns en oväntad upptäckt kvar.
– Den här enheten är en racingprototyp byggd i endast ett exemplar.

Det innebär att just denna elmotor inte ens är samma typ som sitter i andra LaFerrari. Utan en unik prototyp som utvecklades innan modellen gick i produktion. Tack vare den specialbyggda sensorn slapp ägaren byta hela motorn och undvek en räkning på över 350 000 kronor. Men exakt hur mycket – eller lite ägaren fick betala för reparationen skriver inte EV Clinic.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt