Tio år gamla elbilar börjar avslöja oväntade problem som kan bli dyra för ägarna. Och det gäller även elbilar som körts sparsamt.
– Äldre elbilar drabbas av liknande problem oavsett märke, säger elbilsmekanikern Valdemar.
Youtubern Bjørn Nyland har besökt en specialverkstad för elbilar i Norge och träffat ägaren Valdemar. Nu när modeller från 2014–2015 når slutet av sina garantitider börjar oväntade problem dyka upp. Som tur är börjar det finnas verkstäder som är specialister på att få tiilbaka bilarna på vägen.
– Den här kunden har kört bara 80 000 kilometer på sin Tesla Model S, men tyvärr gick batteriet sönder i Tyskland. Bilen transporterades tillbaka till oss i Norge och nu är den reparerad, säger Valdemar.
Valdemar var en av de första mekanikerna i Norge att specialisera sig på elbilar och delar med sig av sin erfarenhet av vilka fel som ofta uppstår när dessa elbilar nu börjar bli till åren. En Tesla Model S från 2014 är ett exempel. Ägaren tog väl hand om bilen men batteriet fick problem och elbilen startade inte.
– Problemet kunde lösas relativt enkelt, men det visar att även bilar som vanligtvis betraktas som problemfria kan få kostsamma fel efter tio år.
BMW i3 är en annan modell som ofta återkommer i verkstaden. Här handlar det om problem med laddmodulen, som inte skickar korrekt information till batteriets styrsystem.
– Vi lyckades bara temporärt lura systemet att acceptera laddning, säger Valdemar.
Mercedes B-Class med Tesla-batteri och elmotor har också visat sig problematisk. Trots att bilen bara körts 6 500 mil kan drivpaketet behöva reparation.
– Även när bilarna inte körts intensivt kan de äldre konstruktionerna ge problem och den ursprungliga laddningen var begränsad till 11 kW utan snabbladdning.

Problem med laddare är dock inte ovanligt. Fiat 500e från första generationen kunde inte ladda batteriet på grund av en svag inbyggd laddare på cirka 6 kW. VW e-up och BMW i3 har visat liknande fel, vilket indikerar att äldre elbilar ofta utvecklar samma typ av problem. Valdemar förklarar att många av de första modellerna använde komponenter från ett fåtal leverantörer som Bosch eller ZF. Det förklarar varför samma fel återkommer på flera modeller. Reparationerna kostar oftast mellan 10 000-15 000 kronor.
Även mer ovanliga modeller har sina utmaningar. Think City som var en av de första elbilarna byggda i Norge och Finland har problem med batterisensorer. Jaguar I-Pace har haft fel på elmotorn, vilket kan kosta uppemot 65 000 kronor att reparera.

Audi e-tron kan få problem med stötfångare och digitala speglar som mattas med tiden. Men detta går oftast att fixa med rengöring och byte av glas. Ett annat vanligt fel på elbilar är isolationsfel.
– Det är intressant. När bilarna blir runt tio år börjar laddare gå sönder och isolationsfel dyka upp. De flesta äldre elbilar drabbas av liknande problem oavsett märke, säger Valdemar.
Problem kan också dyka upp i klimat- och komfortsystemen. Audi e-tron och flera andra modeller kan få fel på luftkonditionering eller klimatanläggning efter att batteri- eller drivreparationer har gjorts, och även VW e-Golf har rapporterats få problem med klimatsystemet efter ungefär tio år. Mekaniska delar är inte heller immuna. Hjullager och fjädringskomponenter kan börja läcka eller slitas ut, även på bilar som gått relativt lite.
Även Tesla Model X och andra modeller kan få smärre problem med luftfjädring eller att bakluckan inte fungerar som den ska. Till sist kan man se exempel på mer dramatiska fel. En Tesla Model S hade vätska i bakmotorn på grund av läckage i kylsystemet. Ägaren valde att sälja bilen till verkstaden, som nu planerar att reparera och sälja den vidare.
För den som funderar på att köpa en äldre elbil är det viktigt att veta att även modeller med låga mil kan ha problem som inte syns när bilen var ny. Precis som med förbränningsbilar är det inte bara milen som sätter spår på en bil, utan även åldern. Fel på laddsystem, batteri eller drivpaket kann ge dyrbara reparationer. Samtidigt visar verkstadsbesöken att många problem går att lösa, särskilt med specialiserade mekaniker som Valdemar, som har erfarenhet av de första generationernas elbilar. Och även en tio år gammal bil med förbränningsmotor är vanligtvis långt ifrån felfri.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.