Otroligt nog: Här finns Prins Bertils mytomspunna Bugatti idag

Vart tog prins Bertils berömda Bugatti vägen? Nu har vi svaret. Motorprinsens Bugatti Type 35 lever i högönsklig välmåga efter många äventyr och strapatser. Den mytomspunna bilen finns i Frankrike – och söker nu en ny ägare. 

Prins Bertil (1912-1997) gjord sig känd som hela Sveriges motorprins och hade ett passionerat intresse för bilar och motorsport. Han var ordförande för Kungliga Automobilklubben i inte mindre än 46 år och invigde Sveriges första motorväg. Flera av prinsens bilar har blivit riktiga kändisar.  Allra mest känd är kanske den Bugatti Typ 35 som prins Bertil körde på 1930-talet och som figurerar på flera berömda fotografier och filmsnuttar. Han återsåg även bilen vid flera senare tillfällen. 

Nu kommer goda nyheter – prinsens gamla Bugatti finns kvar och är i ett fantastiskt skick. Bilen har dykt upp i Frankrike och är dessutom till salu via Williamianson. Den spännande historien runt bilen börjar redan den 14 juni 1926 när bilen tillverkades av Bugatti och sedan ställdes ut i Paris. Den tävlade bland annat på Spa i Belgien flera gånger, där prinsen kan ha blivit förtjust i bilen. Bilen ska vid tiden ha ägts av Ettore Bugattis son. 

Enligt historiken runt bilen ska prins Bertil ha köpt den 1936 eller i början 1v 1937. Den första registreringen i prinsens namn i Sverige gjorde i juli 1937. Enligt prins Bertils memoarer var bilen i slitet slick och han renoverade den innan ha började köra racing med den. Han deltog i loppen under sin pseudonym Monsieur Adrian. Bugatti hade flera kopplingar till den svenska kungafamiljen. Även prins Bertils bror, vår kungs far kronprins Gustaf Adolf hade en Bugatti Bugatti T46.

Trots att prins Bertils Bugatti idag är välkänd ägde han den bara under knappt två år. Han sålde den vidare till bilhandlaren Kjell Georg Grauers den 14 juni 1938. Sedan vandrade den vidare till bagaren Gunnar Johansson i Stockholm. Racerföraren Gustav Nobelius köpte bilen 1946, minskade cylindervolymen och trimmade upp den med en kompressor. Efter att motorn fått problem fick den Wolselely-maskin och vandrade runt bland flera ägare. Så småningom köptes den av Per Larsson som räddade bilen och sedermera flyttade till Frankrike. Han sålde bilen 2013 till en fransk ägare som nu säljer bilen. 

Prinsens gamla Bugatti är förvånansvärt väl behållen, men har genom åren genomgått flera renoveringar. Originalmotorn, en tvåliters rak åtta, finns numera i en monter bredvid bilen. Istället sitter en kompressormatad Grand Prix-motor från Pur Sang i Bugattin. Prins Bertils gamla Bugatti är nu 97 år gammal och söker ny ägare – en tämligen unik chans att köpa en historisk bil.