Volvo startar den officiella försäljningen av nya XC70. Men konkurrensen är stentuff i Kina. Nya laddhybrid-SUV:en med upp till 21 mils räckvidd säljs med 194 000 kronor i rabatt direkt.
För några månader sedan avslöjade Volvo överraskande en ny modell med klassiska beteckningen XC70. Men den här bilen har lite att göra med den gamla svenska folkhemsfavoriten som lades ner 2016. Nya Volvo XC70 byggs i Taizhou, Zhejiang i en av Geelys fabriker. Den delar teknik med kinesiska bilen Lynk&Co 05. Den är större och rymligare än Volvo XC60 som säljs här hemma. Dessutom har de dyrare versionerna mer än dubbelt så lång räckvidd på el. Hela 21 mil enligt den generösa kinesiska normen.
Nu har Volvo satt igång den officiella försäljningen av bilen i Kina, uppger Carnewschina. Bilen kommer i fyra olika utrustningsnivåer, med olika storlekar på batteriet. Med mindre batteri är räckvidden 11,6 mil enligt kinesiska CLTC-normen. Den som köper det stora batteriet får en räckvidd på 21,2 mil. Sedan kickar motorn på 1,5 liter in och kan ta bilen ytterligare 100 mil, en total räckvidd på 120 mil.


När bilen släpptes för förbeställning fick Volvo 5000 beställningar på 85 minuter. Nu är även priserna släppta. Och trots rusningen börjar de med stora rabatter. Konkurrensen på den kinesiska bilmarknaden är mördande. Instegsversionen av Volvo XC70 kostar 269 900 yuan i Kina, det motsvarar 356 214 kronor. Det är en rabatt på 194 000 kronor. Den som vill ha versionen med räckvidd på 21,2 mil får ge motsvarande 422 000 kronor.
Bilen är välutrustad och kommer med en minimalistisk interiör med stor pekskärm. Den har head-up-display, Harman Kardon-stereo med 23 högtalare och ett assistanssystem med 24 sensorer. På vissa motorvägar ska den vara mer eller mindre självkörande med assistanssystemet NPA. När bilen kommer till Europa kan vi inte vänta oss så här låga priser. Många bilmodeller är betydligt billigare i Kina än i Europa.

Så mycket kostar Volvo XC70 i Kina
Version | Rekommenderat pris | Tidsbegränsat pris | Batteri och räckvidd |
Tvåhjulsdrift med lång räckvidd | 416 900 yuan ≈ 550 225 SEK | 269 900 yuan ≈ 356 214 SEK | 21,2 kWh, 116 km CLTC |
Fyrhjulsdrift med utökad räckvidd | 446 900 yuan ≈ 589 819 SEK | 299 900 yuan ≈ 395 808 SEK | 39,6 kWh, 212 km CLTC |
Fyrhjulsdrift med utökad räckvidd plus | 466 900 yuan ≈ 616 215 SEK | 319 900 yuan ≈ 422 204 SEK | 39,6 kWh, 212 km CLTC |
Fyrhjulsdrift med utökad räckvidd Ultra | 496 900 yuan ≈ 655 809 SEK | 349 900 yuan ≈ 461 798 SEK | 39,6 kWh, 212 km CLTC |
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.