Den här Volvon passerar snart 300 000 mil. Mekanikern avslöjar hemligheten bakom långrullaren.
– Jag tror den klarar minst 50 000 mil till, säger Klas Ekström på Nordberghs åkeri.
Åkerijätten från Skånska Hjärnarp har 200 lastbilar som tuffar runt på vägarna. De har flera lastbilar som gått riktigt långt. En av dem är smått unik. Det är en Volvo FH4 460 från 2016. Den har gått väldigt långt.
– Nu har den passerat 277 000 mil, det är väldigt mycket för en lastbil. De brukar inte gå så långt, säger Klas.
Lastbilen levererades ny till det skånska åkeriet för snart tio år sedan. Nordberghs ligger vid foten av Hallandsås, inte så långt från bad och hockeystaden Ängelholm. Här har företaget växt från ett litet lokalt åkeri till att bli en nationell aktör.
– Den rullar alltid, sju dagar i veckan och dygnets alla timmar. Sedan är det flera chaufförer som kör den. Det är inte många lastbilar som rullar så här mycket och fortsätter ändå, säger Klas.
Lastbilarna brukar rulla ett decennium innan det är dags för dem att pensionera sig eller flytta vidare. Många av dem kommer upp i ganska ordentliga miltal. Men den här Volvon slår nästan alla på fingrarna. När den nu närmar sig 300 000 mil är det verkligen en grand old lady i det stora garaget.
– Med tanke på hur långt den har gått så har vi inte behövt byta så många delar. Det har inte varit något motorbyte ännu. Sedan får man alltid räkna med ett viss slitage. Sådana saker som kopplingar och bromsar behöver man byta ut med jämna mellanrum. Kanske är det för att den rullar så mycket som den håller.
Med så många mil längs däcken har den här lastbilen varit med om mycket. Den har rullat i alla väder och råkat ut för det mesta som man kan vara med om på vägen.
– Hur många punkteringar som det varit, det vågar jag inte ens tänka på. Det har nog varit en hel del, säger Klas och skrattar.
Den här bilen har gjort en och samma sak under många år. Den kan sin rutt utan och innan.
– Just den här bilen går i något som vi kallar för ICA-korridoren. Den kör matvaror mellan Kungälv och Helsingborg. Det håller på hela tiden. Och därför står den bara stilla när det är dags för översyn.
Ålderskrämpor
Även om det är en grånande skönhet så kan man inte blunda för ålderskrämporna. Långmilaren börjar snart leva på lånad tid. När man gått så här långt funderar ägarna på om det inte är dags för ett tronskifte.
– Jag tror att just den här Volvon kan nog rulla över 300 000 mil. Men nu börjar Volvon faktiskt att komma lite till åren, så frågan är hur vi kommer att göra. Det fanns faktiskt en lastbil som gått ännu längre tidigare, men den sålde vi.
Nästa år kommer Rekordvolvon att tvingas bort. Då har den gjort sitt hos Nordberghs.
– Hos oss brukar vi byta ut dem när de har passerat tio år och det gör den här snart. Det finns en punkt där det inte längre är lönt att reparera och byta ut delar, avslutar Klas Ekström.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















