Världens allra första Land Rover med chassinummer 860001 var spårlöst försvunnen i åratal. Till slut hittades bilen som nästan var av på mitten övergiven på en bondgård. Nu har bilen mirakulöst nog renoveratsoch besegrat Gobiöknen – en fantastisk historia som uppmärksammas i en ny film av Richard Hammond.
Världens första Land Rover rullade ut från fabriken 1948 och var avsedd för kung George VI, men av olika skäl hamnade den hos en professor i Newcastle efter leveransen den 29 juli 1948. Sedan såldes den lilla terrängbilen med registreringsnummer JUE477 och fick arbeta i gruvor och på gårdar. Efter ett hårt liv såldes den till slut för 15 pund till en en bonde i början av 70-talet. Bonden kunde inte bestämma sig om han skulle använda den eller bara ta reservdelar från bilen. Till slut hamnade bilen utomhus i två delar liggande på en åker. Lite senare fick den på nåder stå i en lada utan tak.
Många trodde att bilen var för evigt förlorad och bara en myt. Till slut lyckades den försvunna ikonen spåras upp och identiteten på bilen bekräftades. När bonden blev sjuk och dog valde familjen att försöka sälja bilvraket och snart stod det klart att bilen på gården i Northumberland var en helt unik och saknad Land Rover.
Men åren hade gått hårt fram med den lilla bilen. Bilen var mer eller mindre av på mitten och karossen bar blessyrer efter ett hårt liv med elementen, men bilen var som tur är helt komplett.
– Den var i det värsta skick jag någonsin sett en Land Rover vara i, säger Land Rover-experten Julian Shoolheifer.
Trots det miserabla skicket beslutade sig familjen att sälja bilen på en auktion med stängd budgivning. Där köptes bilen av miljardären Sir Jim Ratcliffe. Till och med för en miljardär var det ett modigt renoveringsprojekt, men resurser fattades förstås inte. Uppdraget att återställa JUE477 gick till Julian Shoolheifer. För att behålla bilens DNA och unikitet bestämdes det att behålla så mycket som möjligt av de ruttna delarna, istället för att ersätta allt och bara behålla chassinumret.
Resultatet blev en väldigt unik bil med stora spår av årens framfart. För ägaren Jim Radcliffe är PR-effekten naturligtvis maximal. Han har startat terrängbilsmärket Ineos Grenadier som bygger en modern terrängbil i nedlagda Land Rover Defekters anda.
– Hans ansikte sken som en sol när han fick bilen, säger Julian Shoolheifer.
Eftersom Radcliffe även är en äventyrare var det honom främmnande att ställa bilen på ett museum. Tillsammans med flera andra veteranbilar bestämde man sig för att ge bilarna ett verkligt test. Gobiöknen i Mongoliet och Kina skulle besegras. Och naturligtvis, den första Land Rover klarade det också.
– Det var en otrolig bil, det var en åk vart som helst bil. Vad skulle kunna gå fel? Jag lyfter på hatten, hon satte inte en fot fel, säger Jim Radcliffe.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter