Otroliga fyndannonsen: Då bjöds Ferrari 250 GTO ut för 14000 dollar

Här är den otroliga tidningsannonsen som visar att det gick att fynda en Ferrari 250 GTO för 14 000 dollar. Bilen hade bland annat körts av svenske Joakim Bonnier. Idag är Ferrarin värd omkring 500 miljoner kronor. 

Ferrari 250 GTO är världens nästa dyraste bil genom tiderna, endast Mercedes 300 SL Uhlenhaut coupé är dyrare. Nu har tidningen The Drive spårat upp en annons som visar hur en nästan ny Ferrari 250 GTO såldes för 14 000 dollar. Idag framstår det som ett av tidernas största bilfynd. Köparen fick dessutom pruta till 12 166 delar. 

Bilen köptes som ny av tobaksarvtagerskan Mamie Reynolds för att användas i racing. Hon lät bland annat svenske Joakim Bonnier och den kommande F1-vinnaren Pedro Rodriguez köra bilen. Men hon tröttnade snabbt och redan efter knappt ett år såldes bilen till en Buick-handlare. 

Handlaren annonserade ut bilen i decembernumret av Road & Track för 14 000 dollar, som dock motsvarar drygt 1,2 miljoner kronor i dagens penningvärde. Bilen köptes av George Dyer som använde den som bruksbil varje dag ända fram till 1993. Det blev lönsamma mil eftersom han sålde den för 3-3,5 miljoner dollar till den brittisk affärsmannen Brandon Wang som äger bilen än idag. Den anses vara ett av de mest välbehållna exemplaren av Ferrari 250 GTO som är i originalskick. 

Här körs den aktuella Ferrarin av Jocke Bonnier 1963.

Ferrari 250 GTO byggdes bara i 36 exemplar, men var långt ifrån en ikonisk bil när den kom. Den hånades i pressen och kallades för myrsloken. Inte ens Ferraris egna verkade gilla den helhjärtat. 

Ferrari 250 GTO var dessutom ett hopplock av delar från olika modeller. Chassit kom från 250 GT SWB. Den högvarviga frontmonterade V12-motorn på blott tre liter med sex weberförgasare kom från Ferrari 250 Testa Rossa. Varje cylinder var knappt större än en silverdollar. Men varvtalet var desto högre.

Bilen ägs idag av brittisk affärsman, man kan lugnt säga att han har pensionsförsäkringen fixad.

När bilen för första gången visades för den italienska pressen var mottagandet minst sagt ljummet. En tidning kallade den för myrsloken på grund av den nyskapade fronten.

Men det var en både lätt och brutalt snabb bil. Toppfarten var för tiden otroliga 280 km/h.  Det mest unika med Ferrari GTO var att bilen både var en vinnare på banan och en lätthanterlig superbil på gatan. I dag anses den vara Ferraris vackraste och bästa bil någonsin. En annan som gjorde ett verkligt klipp var Pink Floyds trummis Nick Mason som köpte en Ferrari 250 GTO för 35 000 pund 1977. Ralph Lauren köpte en bil 1985 för 650 000 dollar.