Volvo tillverkade aldrig 162 Coupé, men här är en retromodern tolkning. En skicklig finsk bilbyggare har byggt den här monstersnabba Volvocoupén som på samma gång är BMW M3 och M5!
Numera har Volvo inga coupéer i modellprogrammet, men det fanns en tid när det var en självklarhet. P1800 kan sägas ha varit först ut, och efter några års glapp kom Volvo 262 C Bertone. Den efterföljdes av Volvo 780 Bertone, men med C70 somnade Volvos kupémodeller in 2002.
Någon Volvo 162 Coupé lanserades dock aldrig av Volvo, även om det togs fram en prototyp ritat av Jan Wilsgaard. Men några exemplar av 162 Coupé har tagits fram av olika bilbyggare. Oftast har det handlat om Volvo 142 som fått frontpartiet från en Volvo 164. Men här är en retromodern tolkning av Volvo 162 Coupé som en mycket skicklig finsk bilbyggare har gjort.
Det här bygget gick en helt annan väg än att utgå från Volvo 142. Grunden för detta bygge är, hör och häpna, en BMW M3 E36. Bilen har visats upp tidigare, men nu delas både nya bilder och tekniska detaljer av tyska bilhandlaren Matti Bohm – Motorwagen som även fått titta under huven på det otroliga bilbygget.
Karossen är tiLl stora delar en BMW M3 E36, men frontpartiet har hämtat från Volvo 164, bakpartiet kommer från en Volvo 142. Den skarpögde ser att taklinjen kommer från BMW 3-serie E36 coupé, men den passar förbluffande bra ihop med Volvons front och akter. Dörrhandtagen är hämtade från Volvo 240. Tittar vi in i bilen blir det tydligt att det är mer BMW än Volvo. Både instrumentpanel och stolar är identiska med BMW M3. Ratten har förvisso fått en Volvo 162C-logga, men det lurar inte oss.
En titt under motorhuven förbryllar oss lite, för det är ingen rak sexa från BMW M3 E36 som sitter där . Istället är det den legendariska S62B50 från BMW M5 (E39) som driver Volvo 162C. Det är en fantastisk 4,9 liters V8 med 400 hk och 500 Newtonmeter. Så egentligen borde bilen kanske ha hetat Volvo 182 med tanke på de åtta cylindrarna. Men visst passar 162C bättre på detta fantastiska bilbygge! Volvo 162C spakas med en sexväxlad manuell låda från BMW, köregenskaperna lär vara något att drömma om.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter