Otrolig tidsmaskin: Volvo Duett med fabriksny B18-motor

Tänk att få vrida om nyckeln och starta en fabriksny B18-motor. Du kommer att tro att du är förflyttad tillbaka till 1960-talet. Med den här Volvo Duetten är det otroligt nog möjligt.

Volvo Duett är en av märkets mest legendariska modeller. Arbetshästen och familjfraktaren fyller 70 år under 2023. Volvo hävdar att nya kinesiska modellen Volvo EM90 är en modern Duett, men det är nog en sanning med modifikation, även om båda bilmodellerna kommit till som utvecklingar på andra modeller. 

Den riktiga Duetten kom till av en slump, tack vare 1500 osålda chassin som råkat bli över och som ingen visste hur Volvo skulle bli av med.
– Bygg en egen skåpvagn! blev Volvo-chefen Assar Gabrielssons order.

Sagt och gjort, Duetten hade premiär den 3 juli 1953. Men historien börjar egentigen med att Volvo kom med PV444 1944. Modellen som lyfte företaget från en liten lokal tillverkare till att bli en världsspelare. 1947 kom produktionen av personbilarna igång på allvar. Många efterfrågade också transportbilar. 

Volvos lösning blev att 1949 börja tillverka det rambyggda varubilschassit 445 med motorhuv och skärmar direkt från PV:n. Den lilla toppventilaren på 1,4 liter och 40 hk räckte bra till för de kortare distributionskörningar det oftast handlade om. Bilarna var också växlade så lågt att de passade bäst i tätortstrafik, sämre på längre sträckor på landsväg. Mekanik och utrustning kom helt från PV men bakaxeln hade bladfjädrar.

Med Duetten som grund kunde Volvo erbjuda både enkla skåpvagnar för rent kommersiellt bruk och även lite lyxigare personmodeller med sikte på familj snarare än företag, även om tanken var att bilen skulle tjäna både till vardags och på fritiden. Den fick därmed det vitsiga namnet Duett som betecknade att den var två bilar i en. Eller BilEN som är TVÅ, som det hette i broschyren.

Duetten om att leva ända fram till 1969, då Volvo insåg att den gamla konstruktionen inte skulle klara de nya kraven på krocktester i Sverige. Nu finns en chans att köpa en riktig tidsmaskin till Duett. Bilen är från 1965, men har en fabriksny B18-motor och är renoverad till ett så fint skick som gör att du tror att du tagit dig tillbaka till 1960-talet. Bilen som från början var Televerksduett har totalrenoverats och Televerksfärgen är utbytt mot gyllengult.  

Att köra en Volvo med fabriksny B18-motor torde vara tämligen unikt idag. Orsaken är att motorn kommer från försvarsmaten och har stått gömd i ett förråd ända sedan den tillverkades. Enligt Bilwebauctions har den dessutom C-kamaxel. B18-motorn lanserades i  Volvo Duett 1962 efter att ha gjort sin debut i P1800 ett par år tidigare. 

Volvo Duett är en av märkets mest eftertraktade klassiker och värdet bedöms till mellan 200 000 och 230 000 kronor. 
– Totalrenoverad bil där plåtarbetet varit krävande och omfattande. Motor och transmission går tyst och känns som det torde gjort på en ny Duett 1966, uppger Bilwebauctions som säljer bilen.