Mustang från 1968 säljs i Sverige. Nu har budkriget börjat på en av bilhistoriens största succér.
– Många sa att de inte sett den här färgen tidigare, skriver Bilweb Auctions.
Föreställ dig att äga en Ford Mustang från 1968 med en mäktig amerikansk V8 på 230 hästkrafter. Det här är modellens allra mest legendariska år. Den här bilen köptes från soliga Kalifornien till Sverige 1997.
Den har blivit totalrenoverad med utmärkt hänsyn till att bevara allt i original. Både invändigt och utvändigt är den i perfekt skick. Det finns inga som helst problem med rost. Dessutom ligger originalvektygen kvar i bagageutrymmet.
Samtidigt lackades också Mustangen om. Det var inte på grund av rost. Istället hade den blivit en gnutta solblek hemma i Kalifornien. Kanske trivs den ändå ganska bra i Sverige där den slipper att lida lika illa under stekande sommarsol.
– Provkörningen väckte uppmärksamhet överallt. Det här är inte bara en utställningsbil, den går också väldigt bra.


Bilweb Auctions är vana vid att hantera exklusiva och sällsynta bilar. Den här är ändå lite speciell. Vilken bilälskare har inte någon gång fantiserat om att få köra runt i ett sådant här monster. Mustangen är ett arv från en svunnen tid. Även om det inte sker på kustvägen mellan San Francisco och Los Angeles. Kan man i alla fall ta en tur ner till Tylösand, gasa lite och vänta på uppståndelsen.
Ford började tillverka Mustangerna redan 1964. Det första exemplaret som rullade av fabriken i Dearborn var glänsande vit. Den här Ford Mustangen Fastback 302 CID är istället lackerad i den ovanliga Gulfstream Aqua. Den gnistrande blå färgen är ovanlig på Mustangen. Det märkte inte minst Bilweb Auctions folk. När de tog en provtur konstaterade man både att bilen gick utmärkt. Samtidigt var det många som häpnade över den excentriskt smakfulla kulören.



För att göra den här bilen ännu mer speciell är den tillverkad under specialåret 1968.Det var Mustangens mest gyllene modellår. Det var då den tidigare racerstjärnan Carroll Shelby hjälpte till att bygga sin klassiska versioner GT350 och GT500. Den här bilen har blivit mycket väl omhändertagen. Det är samma gång ett museiobjekt som ett levande fordon. Värdet har bedömts till ungefär 600 000 kronor.

LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.