Nu säljs en av Sveriges absolut mest lågmilade Volvo PV 444. På 66 år har den smaragdgröna PV:n bara rullat 3673 mil – och har skyddplasten kvar på dörrarna!
– Jag såg bilen under min uppväxt och beundrade den vackra gröna färgen, säger ägaren.
Nu går vi mot varmare tider och då är det många bilentusiaster som känner hur det börjar suga i köptarmen. Många lockas av gamla Volvobilar och då kanske vi får fresta med en PV som rullat osannolika 3673 mil? Drömma är i alla fall helt gratis.
– Familjen har ägt bilen sedan 1987, känner historiken och garanterar att miltalet stämmer, uppger den nuvarande ägaren.
Volvo PV 444 presenterades 1945 och de första bilarna tillverkades 1947, modellen levde i tio år innan den ersattes av PV544. Bilen som nu säljs är en av de sista av 444-modellen, och sannolikt en av de minst körda som finns. Dessutom i den vackra lackeringen smaragdgrön som var ett tillval.
PV:n såldes ny i Arvika 1957 och under alla hår har den funnits en knapp mil utanför Grums. Den ägdes först av ett gift par, när mannen avled tog frun över bilen men körde den knappt alls. När änkan avled köpte en granne bilen, nu säljer han den efter 36 års ägande.
– Ägarinnan bodde bara 300 meter bort, längs gamla Riksväg 7. Hennes framlidne make hade köpt bilen 1957, den var då blott 5 månader gammal och hade rullat endast 400 mil. Bilen stod alltid i villans källargarage och hon körde den sällan. Strax före hennes bortgång 1986 blev jag erbjuden att köpa bilen. Hon hann dock avlida före affären var klar, så jag köpte bilen på budgivning av dödsboet, berättar ägaren för Bilwebauctions.
Bilen har aldrig renoverats utan är en genuin, oskruvad och lågmilad värmlandsbil. Otroligt nog har den till och med skyddsplasten från leveransen kvar på dörrsidorna. Lite service och polering, sedan är det bara att ge sig ut till veteranträffar och på strövtåg i Sommarsverige.
– Jag har använt bilen vid ett fåtal tillfällen sommartid, till olika veteranbilsträffar. Längsta resan var till Degerfors, en sträcka på 10 mil. Senaste besiktningen gjordes 2006. Därefter har den bara tagits fram nån gång på sommaren och varmkörts. De vita fläckarna på vänster framskärm uppstod för några år sedan, när solen lyste på vattendropparna, på den nytvättade bilen.
Skicket beskrivs som väldigt välbehållet, även om 66 år aldrig går helt obemärkt förbi. B16-motorn på 60 hästkrafter har en tyst och fin gång. Däremot kan det vara läge att gå igenom bromsarna som ligger på lite. Vänster bakskärm har lackerats om någon gång och är lite mattare, arbetet verkar vara gjort 1961.
Bilwebauctions uppskattar priset på den unika PV:n till 105 000-135 000 kronor, det ter sig som en mycket lockande och överkomlig prislapp på en veteranbilsdröm.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter