Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.
Kostnaden för att köpa en ny bil med billån eller via privatleasing har rusat i höjden det senaste året. Orsaken är del den skenande räntan, där Riksbankens styrränta gått från noll till 3,50 procent på ett år. Dessutom har klimatbonusen på 50 000 kronor tagits bort för den som köper en elbil.
För privatpersoner är förändringen mycket kännbar, och gräver mycket djupa hål i plånboken. Sveriges mest sålda elbil Tesla Model Y Long Range kostar numera 11 228 kronor att privatleasa med en körsträcka på 1500 mil per år. Volvo XC40 som är den näst mest sålda elbilen kostar 8490 kronor i versionen Extended Range-versionen med bakhjulsdrift.
Det är nästan en dubblering jämfört med priserna som gällde för ett år sedan, och förändringen har gjort att försäljningen av nya elbilar till privatpersoner nästan upphört helt. De flesta har helt enkelt inte råd när andra levnadskostnader också har rusat i höjden.
Samtidigt är det lika förmånligt som tidigare att ha en ny elbil som förmånsbil, eller tjänstebil som det populärt kallas. Den som har en Tesla Model Y som förmånsbil betalar en extra skatt på 2771 kronor per månad. Det är den enda kostnaden för bilen, om du inte har bruttolöneavdrag från arbetsgivaren. Bilen är betydligt dyrare för företaget än tidigare, men det drabbar inte en anställd som kör bilen.
Skillnaden jämfört med den som privatleasar bilen är otroliga 8457 kronor per månad. På ett år förlorar den som privatleasar Teslan 101 484 kronor jämfört med den som har tjänstebil. För Sveriges näst mest sålda elbil Volvo XC40 är skillnaden 5691 kronor per månad, eller 68 302 kronor per år.
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som har fått en förmånsbil från sin arbetsgivare och den som måste köpa bilen privat. Det betyder att regeringen subventionerar elbilar som används som tjänstebilar med många miljarder i nedsatta förmånsvärden, medan privatpersoner blir helt utan stöd. Regeringen har hittills inte aviserat några planer på att återinföra något klimatstöd till privatpersoner sedan bonusen på 50 000 kronor togs bort.
KRÖNIKA: Galen orättvisa mot vanliga familjer – måste ändras
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter