Teslas nya omtalade 4680-batterier ska ge längre räckvidd och används som bärande bottenplatta i bilen. Nu avslöjar en ny video med Munro Live att batterierna är omöjliga att laga.
– Reparerbarheten av detta är i huvudsak noll, säger Munro Lives Cory Steuben.
Tesla har börjat tillverka sina nya 4680-celler som är större än de tidigare 2170-cellerna. Ett stort elbilsbatteri består av en mängd cylindriska små battericeller. Fördelen med det nyare batteriet är både lägre vikt och högre räckvidd. Dessutom kan den användas som bärande bottenplatta till kupén i bilen. Enligt ett rykte ska Model Y-bilar som fått hela kapaciteten i batteriet upplåst kunna köras 80 mil på en laddning.
Tidigare har det behövts 4416 stycken 2170-celler i Tesla Model Y Long Range, med den nya 4680-cellen räcker det med mindre än 900 celler för att få samma kapacitet.
Men det finns baksidor med det nya batteriet. Bilexperterna i Munro Live har öppnat och rivit isär Teslas nya 4680-batteri. Cellerna verkar vara ordnade i fyra rader, men det finns inga moduler, eftersom batteriet är ihoplimmat och ska vara en bärande del av bilen. Det innebär att batteriet är helt omöjligt att laga, enligt Munro Live. går en cell sönder måste hela batteriet kastas.
Att riva ner batteriet visade sig vara en svår utmaning, då det var otroligt hårt ihoplimmat med rosa polyuretan. Högspänningen gjorde också att teamet tvingades vara mycket försiktiga. Ytterligare lärdomar om hur ett 4680-batteri fungerar är att vänta.
– Det var ett monumentalt uppdrag att komma så här långt för vårt team, säger Cory Steuben.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter