EU försökta straffa bort kinesiska bilmärken. Nu kringgår bilmärkena strafftullarna. Bilar som släpper ut mer avgaser ökar med 17 000 procent.
EU införde strafftullar på kinesiska elbilar. Vissa bilmärken kan få betala upp till 45 procent tull. Men nu visar ny statistik att de kinesiska bilmärkena lärt sig tricket att runda strafftullarna. Istället för att sälja klimatvänliga elbilar säljer de hybrider och laddhybrider som släpper ut avgaser.
Nya siffror från Dataforce som Handelsblatt rapporterar om visar på en chockökning för kinesiska laddhybrider. BYD:s laddhybrider har ökat med 17 000 procent under första halvåret 2025. Endast elbilarna från Kina omfattas av strafftullarna, laddhybriderna är undantagna. Det har gjort att de kinesiska biltillverkarna nu fokuserar på laddhybrider med högre utsläpp. EU-kommissionen erkänner problemet, men inga åtgärder mot laddhybrider är planerade.
Snart kommer även elbilarna från de kinesiska tillverkarna slippa strafftullarna. Flera tillverkare håller nu på att bygga elbilsfabriker inom EU. Enligt experter kan europeiska bilköpare vänta sig ett priskrig på laddbara bilar när importen av laddhybrider ökar samtidigt som fler elbilar ska tillverkas i Europa.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter