Okända missen av många bilhandlare som gör att du kan häva bilköpet. Allmänna Reklamationsnämnden rekommenderar nu en stor svensk bilhandlare att återköpa bil – fast kunden inte hade rätt om själva felen på bilen.
– Jag ser alldeles för många bilhandlare som gör det här misstaget, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Idag blir det allt vanligare att bilaffären görs upp på telefon eller över nätet. Om du köper en bil via telefon eller nätet gäller distansköplagen. Bilhandlaren måste vid leveransen noggrant informera kunden om vilka rättigheter den har. Glömmer handlaren det så förlängs fristen med ett helt år.
Allt började våren 2023. En kvinna hittade en Fiat Freemont hos Riddermark Bil. Den skulle passa henne alldeles utmärkt.
– Hon ringde Riddermark Bil angående en bil företaget hade till salu. Företaget levererade bilen hem till henne eftersom hon inte kunde åka och titta på bilen innan köpet. Avtalet tecknades sedan via hennes telefon, står det i anmälan.

Bilen gick sönder
I maj, några månader efter köpet, började bilens startbatteri att krångla. Kvinnan köpte en batteriladdare och det fick den att fungera ett tag. Till slut kom besväret tillbaka. Då vände hon sig till en verkstad.
– I slutet av september var bilen lagad och hon hämtade den. Bilen fungerade i sex veckor innan den slutade att fungera. Den gick sedan inte att ladda, står det i anmälan.
Kvinnan vände sig då till Riddermark Bil. Hon var besviken och ledsen över bilen som kostade mycket pengar och ställde till besvär och ville häva köpet.
– Hon har brukat bilen i över 20 månader och över 4 367 mil innan hon reklamerade. Hon har därför inte reklamerat felen inom skälig tid, svarar Riddermark Bil.
Kvinnan har dessutom inte gått rätt tillväga. Hon skulle ha hört av sig till Riddermark Bil direkt och gett dem chansen att åtgärda felen, vilket hon inte gjorde.
– Därtill har hon bytt batteri utan att kontakta företaget. Bilen har genomgått två besiktningar utan brister. Felen som uppkommit är inte ursprungliga och felets art talar emot att felet fanns sedan leveransen, skriver Riddermark.
Nämnden ger handlaren rätt och fel
Allmänna Reklamationsnämnden ger Riddermark Bil rätt i sin invändning på den punkten som avser bilens fel.
– För att en köpare ska få göra gällande fel på en vara mot säljaren ska köparen lämna säljaren meddelande om felet inom skälig tid. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, skriver ARN.
Nämnden pekar också på att hon borde hört av sig till bilhandlaren direkt. När kunden försökte laga felet på egen hand begick hon ett misstag.
– Det är utrett att hon upptäckt felen i maj 2023 och väntade tio månader innan hon reklamerade felet för företaget, vilket är för sent. Hon har därför inte rätt att göra fel gällande med stöd av konsumentköplagen.
Bilhandlarens misstag
Men trots att bilhandlaren inte gjort något fel visar det sig att hon hade rätt att ångra köpet. – Nämnden övergick till att pröva om hon haft rätt att ångra köpet, skriver ARN. Kunden fick bilen levererad hem med ombud. Den informerade henne inte om ångerrätten på ett korrekt sätt och ARN ser chauffören som en representant för Riddermark Bil.
– Enligt distansavtalslagen ska näringsidkaren informera konsumenten om och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av formuläret.
Därför ger Allmänna reklamationsnämnden henne rätt att lämna tillbaka bilen trots att bilhandlaren inte gjort något fel när det gäller problemen hos bilen. Istället gör formella fel i informationen om ångerrätten att hon har rätt att lämna tillbaka bilen, enligt ARN.
– Nämnden konstaterar att Riddermark Bil AB lämnat information om ångerrätten i de villkor som getts in i ärendet. Informationen är dock felaktig i flera avseenden, bland annat saknas hänvisning till standardformuläret för utövande av ångerrätten. Riddermark Bil AB har därmed inte fullgjort sin informationsskyldighet. Ångerfristen har därför förlängts, vilket innebär att kunden har ångrat sig i rätt tid.
En ledamot i Allmänna Reklamationsnämnden var dock skiljaktig och ansåg att distansavtalslagen inte var tillämplig i fallet. Ledamoten Klaus Silfvenius (Motorbranschens riksförbund) anförde att köpet inte var inom ett organiserat system för att ingå distansavtal. Övriga nämnden höll dock inte med.
Fordonsjuristen kommenterar
Riddermark Bil är långt ifrån de första som missar att informera om ångerrätten på ett korrekt sätt. Trots att ett bilköp är en stor affär missar många bilhandlare att ge korrekt information om ångerrätten vid distansköp. Fordonsjuristen arbetar med sådana här frågor och fallet är inte unikt.
– Att inte informera om ångerrätten är ett brott mot informationskraven i distansavtalslagen. Tyvärr missar alldeles för många säljare det informationskravet, säger Bo Ericsson.
– Jag har varit med om väldigt kostsamma ARN-ärenden, bland annat ett där kunden har ångrat sitt köp av en dyr husbil tio månader efter leverans.
Ångerrätten kan gälla i upp till ett år som längst om du inte någon gång under perioden fått korrekt information.
– Under förutsättning att köparen har blivit informerad har denne 14 dagars ångerrätt från den dag denne tagit emot varan. Men om säljaren inte informerar köparen korrekt om ångerrätten förlängs ångerfristen upp till 12 månader utöver de vanliga 14 dagarna, avslutar Bo Ericsson.
När gäller lagen om distansavtal?
- När du som privatperson köper något av ett företag på distans, alltså utan att träffa företaget. Som distansköp räknas bland annat köp via internet och telefon.
Lagen gäller även när du köper något utanför företagets affärslokal, till exempel vid hemförsäljning.
Lagen omfattar köp av både varor och tjänster. Även digitala varor och tjänster ingår.
När gäller inte lagen
- När du handlar på plats hos företaget, till exempel i en butik.
När du köper något från en annan privatperson.
När företag köper saker av varandra.
Då har du ångerrätt
Du har generellt ångerrätt när du ingår avtal på distans eller utanför fast affärslokal. För att du ska ha ångerrätt krävs att du ingått avtalet uteslutande på distans och att företaget har ett organiserat system. Att ett avtal ingås uteslutande på distans betyder att du inte träffar företaget fram till att avtalet är ingått. Ett exempel är när du köper något på nätet. Har du vid något tillfälle träffat företaget för att till exempel diskutera villkoren för köpet innan avtalet tecknas? Då räknas det inte som att du ingått avtalet på distans.
Så ska informationen göras
När du köpt en vara eller tjänst på distans eller utanför företagets affärslokal har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Det är din så kallade ångerfrist. Företaget ska innan köpet genomförs ha informerat dig om hur du ångrar köpet. En förutsättning för att ångerfristen ska börja löpa är att företaget gett dig tillräcklig information om ångerrätten.
Med tillräcklig information menas information om:
- Hur lång ångerfristen är och hur du går tillväga för att ångra dig.
- Företaget ska även ge dig ett formulär du kan använda för att ångra köpet, eller informera om var du kan hitta formuläret.
- Om företaget inte informerat dig om ångerrätten förlängs ångerfristen och gäller tills dess att du har fått informationen. När det att du får informationen har du 14 dagar på dig att meddela att du ångrar dig. Som längst kan ångerfristen förlängas i upp till ett år.
Källa: Konsumentverket
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter