Okända historien: Så chockade Volvo alla

Okända historierna bakom Volvos tävlingsbilar. Så chockade de alla med Volvo 240 Turbo och en 850 kombi.
– Gerard Berger körde ju BMW på den tiden och där kom med våran lilla 2,1 liters turbo, säger motorsportchefen Hans Gustavsson till Alriks Bilar.

Idag förknippar många Volvo med säkerhet och vattenkammade SUV:ar för mellanchefer. Men det fanns en tid när motorsport var viktigt för Volvo. Bilgurun Alrik Söderlind reste till World of Volvo i Göteborg och gjorde en djupdykning i Volvos fantastiska tävlingshistoria.

Han fick se några av de mest legendariska tävlingsbilarna från Volvo och höra historier som är okända för många. En av de mest berömda bilarna är ”The flying Brick” från 1985. Den flygande tegelstenen tvålade till BMW, Alfa Romeo och Rover. Att den kantiga Volvo 240 Turbo blev Europas snabbaste standardbil vann DTM och European Touring Car Championship 1985 var en sensation. Men nu avslöjar tävlings- och utvecklingschefen Hans Gustavsson att de egentligen skulle kört Volvo 760.

– Om inte om hade varit så hade den här Volvo 760 från 1983 tävlat på racerbanorna. Men den skulle ju lanseras i USA som en lyxbil och då tyckte ledningen på Volvo, nej vi kan inte ha vår lyxiga bil ute och sladda på racerbanor. Bilen var färdig med 300 hästkrafter.

Istället blev det Volvo 240 Turbo. Resten är historia.
– Gerard Berger körde ju BMW på den tiden, Tom Walkinshaw körde sina Rover-bilar. Så var ju det var ju ganska tuffa grejer och där kom ju vi med våran lilla 2,1 liters turbo. Det blev till slut så att vi vann det mästerskapet, säger Hans Gustavsson till Alriks Bilar.

En liknande överraskning kom att upprepas nästan 10 år senare. Då chockade Volvo alla igen när man tog ut Volvo 850 kombi på racerbanorna.
– Ja, sen kommer ju då den intressanta historien. Vilken bil skulle vi då ha? 850. Och då säger marknadsföringschefen Karl Häggström så här att nej, men vi ska ju introducera 850 herrgårdsvagn nu. Det tyckte vi var en genial idé. Vi byggde ihop en sån här rackarbajsare.

När bilen visades upp chockades alla. De andra stallen trodde bilen hade en stor spoiler – de kunde inte föreställa sig att Volvo tänkte ta en kombi till BTCC.
– De här gubbarna från både BMW och allt vad de hette för någonting de tittade på vår bil. Alla trodde vi hade en spoiler. Sen drog vi av skynket va. Och herregud. Det är nog ett av de roligaste ögonblicken.

Historierna runt Volvos tävlingsbilar är många och fantastiska. Alriks Söderlind har satt ihop nästan en långfilm, vill du ta del av allt från Volvo PV till S60 Polestar är det bara att spänna fast sig och hänga med i filmen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt