Okända fällan när batteriet i elbilar testas

Batteritester på elbilar är mer komplext än de flesta tror. Nu avslöjar diagnosspecialisten Aviloo de okända fällorna. Temperatur och olika körmönster i elbilen kan påverka resultatet. 
– Det finns olika referensvärden och beräkningsmetoder, vilket kan leda till kraftigt varierande resultat, säger Patrick Schabus, Chief Product Officer på Aviloo.

Allt fler köpare av begagnade elbilar efterfrågar ett batteritest på elbilen de ska köpa. Flera stora svenska bilhandlare har också infört tester, även om branschen i stort släpar efter. Men att utläsa batteritestet kan vara komplext. Dessutom kan olika batteritester visa helt olika så kallad SoH (State of Health). Måttet ska ge ett värde på batteriets skick i bilen i förhållande till hur det var när bilen var ny. 

Men många faktorer kan påverka resultatet. Värdet bygger på på batteriets återstående kapacitet i amperetimmar. Det ska vara oberoende av temperatur och körbeteende hos föraren, men båda kan påverka testet enligt Aviloo. 
– SoH är inte alltid SoH, säger Patrick Schabus.

Diagnosföretaget Aviloo förklarar vilka faktorer som kan spela ett spratt vid batteritester.

När elbilar åldras kan också motståndet i batteriet ändras och ge ett för bra resultat på tester. 
– Ökat internt motstånd minskar räckvidden, särskilt i äldre fordon, vilket gör att det kapacitiva SoH ofta blir för optimistiskt, säger Schabus.

Istället är det ett energitest som ger den mesttillförlitliga siffran över återstående räckvidd. Då måste den användbara energin i batteriet. Men vad många inte känner till är att förarens körmönster och batteriets temperatur kan ha inverkan på resultatet.
– Om ett fordon har 90 % energetiskt SoH betyder det att 90 % av den ursprungliga räckvidden fortfarande är tillgänglig.

För att ytterligare komplicera tolkningen av olika tester så görs vissa mätningar på hela batteripaketet, medan andra mäter på cellnivå där cellernas laddning och balansstatus mäts. Mätningen bör göras vid 23 grader Celsius. 
– Endast på detta sätt kan vi fastställa laddningsstatusen för varje enskild cell med precision – betydligt mer exakt än fordonets BMS (Battery Management System), uppger Aviloo. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt