Okända fällan med lågmilare: “Varningssignal”

En begagnad bil med lågt miltal brukar ses som ett tryggt val. Men det som ser ut som ett kap kan visa sig vara en fälla.
– Folk tror att en bil med 5 000 mil automatiskt är ett säkrare kort än en som gått 13 000 mil – men det stämmer inte alltid, säger Sarah Jenkins, expert på bilhistorik.

Sarah Jenkins från My Car Reg Check varnar för att bilköpare ofta stirrar sig blinda på mätarställningen och glömmer bort det viktigaste som är hur bilen faktiskt använts och skötts. En bil som stått stilla under längre perioder kan få dolda skador – trots att den på pappret ser fräsch ut. Gummidetaljer torkar, bromsar kärvar, motorer tappar kraft och fukt kan leta sig in i kupén.

– Vi ser det tydligt i vår data. Några av de vanligaste problemen i lågmilade bilar är torra packningar, tröga bromsar, slö motor och unken lukt inuti. Det där fyndet kan lätt sluta med en verkstadsnota på 8 000 kronor, säger hon till express.

En lågmilare som stått parkerad länge utan att ha startats kan vara en riktig fälla enligt experten.

Det är lätt att tro att en bil med lågt miltal är mer pålitlig, men enligt Jenkins är det ibland precis tvärtom. Bilar är gjorda för att köras. När de inte används regelbundet riskerar flera viktiga komponenter att försämras. Utan att några varningslampor tänds. Många bilar som stått parkerade för länge får problem först när det är för sent, exempelvis vid första längre resan eller efter några veckors användning.

Enligt experter hos bland annat brittiska RAC (motsvarighet till M Sverige) bör en bil köras minst 10–30 minuter i veckan för att hålla sig i gott skick. Utöver det är det viktigt att regelbundet kontrollera oljenivå, kylarvätska, batteri och däcktryck. Även om bilen mest står still. Att hoppa över serviceintervall eller låta bilen stå under bar himmel utan skydd kan också bidra till att bilen åldras i förtid.

Jenkins betonar att mätarställningen i sig aldrig bör vara den enda faktorn när man överväger ett bilköp. Det är minst lika viktigt att se på bilens servicehistorik och hur den förvarats.
– Ställ frågor. Har bilen servats regelbundet? Har den stått i garage eller utomhus? Finns en tydlig besiktningshistorik med jämn körning? En bra historik är viktigare än ett lågt miltal, säger hon.

Hon råder också alla köpare att ta ut en rapport som visar bilens historia innan man slår till. Särskilt om det rör sig om en ovanligt lågmilad bil i förhållande till åldern.
– Lågt miltal kan vara ett säljargument. Men bara om bilen skötts ordentligt. Det är ingen garanti för kvalitet. I vissa fall är det snarare en varningssignal, säger Sarah Jenkins.

Det låter kanske bakvänt, men ibland är det just bilen som gått längst som är i bäst skick. Regelbunden användning och löpande underhåll kan väga tyngre än siffran på instrumentpanelen. Och som alltid gäller det att försöka ta reda på så mycket som möjligt om en bil och vad den varit med om tidigare. I Sverige kan man få ut väldigt mycket uppgifter på en bils registreringsnummer via exempelvis tjänster som biluppgifter eller car.info.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt