Volvos laddhybrider lockar med låg förbrukning och stark prestanda. Men bakom den tysta eldriften gömmer sig en farlig risk som kan slå till när som helst, varnar en tidning som granskat laddhybriderna. Felet kostar över 100 000 kronor att laga.
Volvos laddhybrider är snabba, tysta och populära. Men nu kommer en ny varning. Den amerikanska sajten InsideEVs har granskat ägarberättelser och pratat med mekaniker som avslöjar en svårförklarad svaghet i konstruktionen. Felet kan dyka upp helt slumpmässigt och kan innebära en reparationsnota på över 100 000 kronor.
Problemet sitter i den så kallade Electric Rear Axle Drive (ERAD). Det är den bakre eldrivna axeln som ger fyrhjulsdrift. I stället för att kombinera elmotorn med bensinmotorn som många konkurrenter gör har Volvo valt att driva framhjulen med en bensinmotor och bakhjulen med en separat elmotor. En lösning som ger låg förbrukning, fyrhjulsdrift och stark prestanda. Men den lösningen har visat sig vara känslig på vissa bilar.
Felet verkar slå till slumpmässigt, och långt ifrån alla bilar drabbas. InsideEVs visar att en del bilar rullar problemfritt långt över 20 000 mil, medan andra drabbas redan efter halva sträckan. Ägare rapporterar allt från klickande ljud till att bakhjulen plötsligt slutar driva. Mekaniker vittnar om allt från enstaka fall till flera haverier per månad.
Vissa verkstäder menar att oljan i bakaxeln bryts ner snabbare än väntat vilket kan leda till metallspån och dyra följdskador. Men även bilar som servats noggrant kan råka ut för felet. Volvo uppges ha förbättrat konstruktionen i de senaste årsmodellerna, så nyare bilar verkar klara sig bättre från felet. Företaget har inte gått ut med någon siffra på hur många bilar som drabbats och har heller inte infört någon återkallelse.

Men Carup har tidigare rapporterat om detta problem. Ett exempel är en Volvo XC90 som började låta konstigt redan efter 8 000 mil. När en brittisk verkstad öppnade bakaxeln hittade de metallspån i oljan och slitna kuggar. För att få bilen i körbart skick tvingades ägaren betala runt 100 000 kronor. Grundfelet satt i en liten låsring som inte går att köpa separat. Mekanikern som utförde jobbet uttryckte en tydlig besvikelse:
– Jag känner mig faktiskt lite besviken på Volvo över detta, säger han.
InsideEVs slutsats är att felet är lika oförutsägbart som det är kostsamt. Många köper bilen ny och lämnar tillbaka den innan garantin går – då står Volvo för reparationerna. Men för den som köper en begagnad laddhybrid är risken större att stå med notan själv. Sajten rekommenderar därför att man tecknar förlängd garanti, byter oljan i bakaxeln direkt vid köp och gärna låter en kunnig verkstad plocka isär bilen för att upptäcka dolda problem i tid.
Det kan kosta några tusenlappar men är mycket billigare än ett totalt haveri. Den som köper en nyare modell från mitten av 2022 och framåt, och samtidigt sköter oljebytena har bättre odds. Men i slutändan handlar det ändå om tur enligt den kartläggning som InsideEVs gjort. Vissa bilar går hundratusentals mil utan problem och andra havererar redan efter 2 000.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.