En miljardsubvention gör att tjänstebilsförare kan köra elbil för halva priset eller mindre. Den för många okända subventionen beräknas kosta 2-3 miljarder kronor per år. Nu kräver M Sverige att privata bilägare ska få samma stöd från staten.
– Den som köper elbil privat måste självklart få samma rabatt på bilägandet som den som har fått bilen via sitt jobb, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Försäljningen av elbilar till privatpersoner har rasat sedan klimatbonusen togs bort. Den som har möjlighet att få en elbil som tjänstebil gör däremot fortfarande ett riktigt klipp. Staten subventionerar förmånsvärdet som ligger till grund för brukarens kostnad med omkring 50 procent jämfört med en fossilbil som kostar lika mycket. Det betyder att bilen pris ofta skrivs mer från 700 000 kronor till 350 000 kronor när förmånsvärdet räknas ut.
– En sådan subvention måste komma alla till del, inte bara vissa, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det innebär ofta flera tusen kronor i månaden i skatterabatt för den som har elbil som tjänstebil. Många företag lägger dock på ett bruttolöneavdrag på den som har bilen, men oftast blir bilkostnaden flera tusenlappar lägre varje månad än en för en fossilbil.
Riksförbundet M Sverige uppskattar att subventionerna totalt uppgår till 2–3 miljarder kronor årligen. Nu kräver de att privatpersoner får motsvarande subventioner på elbilar. Bilbranschen har upprepade gånger sagt att intresset för att köpa elbilar hos privatpersoner är borta. Det kostar idag minst 10 000 kronor i månaden att äga en ny Tesla Model Y privat om den köps med billån. Samma bil kan kosta drygt 3000 kronor i månaden plus eventuellt löneavdrag för den som har den som förmånsbil.
– Trots att regeringen har påstått sig vilja upphöra med stöden fortsätter staten att stötta elbilarna med stora belopp. Det är kanske positivt, men det är inte rimligt att det enbart omfattar förmånsbilar när man samtidigt så tydligt markerat att stödet var onödigt och dyrt när det var riktat till oss privatpersoner, säger Carl-Erik Stjernvall.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter