Nu är det officiellt: Seat ska läggas ner som bilmärke. Det gamla spanska märket sjunker som en sten samtidigt som nya märket Cupra ökar raketartat.
– Seat satte Spanien på hjul med Seat 600 och lade grunden för att Spanien skulle bli vad det är idag: den näst största fordonstillverkaren i Europa och den nionde i världen, säger vd Wayne Griffiths.
Seat startade 1950 och ägdes från början av spanska staten tillsammans med Fiat och banker. Biltillverkaren köptes upp 1990 av Volkswagen. Men om bara några år är bilmärket historia.
Från 2030 ska Seat bara vara ett moderbolag till nya bilmärket Cupra. Seat ska tillverka bilar med förbränningsmotorer några år till, sedan somnar märket in för gott och enbart satsa på mobilitetstjänster, uppger företaget i ett pressmeddelande. Företaget Seat lever dock kvar, men alla bilar kommer att heta Cupra.
Orsaken är enkel: Seat är ett av världens lägst rankade bilmärken när det görs varumärkesmätningar, medan företagets nya märke Cupra stiger som en raket. De kommande ebilarna heter därför enbart Cupra. Närmast kommer Cupra Tavascan och därefter den lilla stadsbilen Cupra Raval, som tidigare hette UrbanRebel.
Sedan lanseringen 2018 har Cupra sålt mer än 300 000 bilar, vilket överträffar alla förväntningar. År 2022 nådde varumärket en omsättning på 4,4 miljarder, 40 % av företagets totala, och blev ett av de varumärken som växte mest i både Europa och Spanien. Hittills i år har det sålts 46 600 Cuprabilar, 83 % fler än för samma period 2022.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter