Nu släpper Volkswagen alla uppgifter om de förbättrade versionerna av populära elbilarna Volkswagen ID.4 och Volkswagen ID.5. Elbilarna kommer med nya vassare motorer och en räckvidd på upp till 55,6 mil. Priserna är oförändrade, åtminstone i Tyskland.
Volkswagen ID.4 var fram till helt nyligen Sveriges mest sålda elbil. Nu uppdaterar Volkswagen modellen med en rad förbättringar. De största förändringarna är att bilarna fått starkare motorer, modernare infotainmentsystem med större skärmar och förbättrade knappar i cockpit. De kritiserade touchknapparna utan belysning är nu upplysta och rattknapparna förbättrade. Växelväljaren sitter nu på rattstången.
Den som kört ID.4 en del vet att röstassistenten lämnar mycket i övrigt att önska. Bland annat går röstassistenten igång vid vanliga samtal i bilen. Volkswagen lovar nu att den förbättrats ordentligt. Den ska kunna ge information om väder och aktiekurser, förhoppningsvis kan den också uppfatta adresser när du ska navigera, det återstår att se.
Den största märkbara skillnaden är kanske att elmotorerna har fått rejält mycket mer effekt och vridmoment. Bakhjulsdrivna ID.4 och ID.5 får 286 hästkrafter istället för 204. Vridmomentet ökar från 310 till 545 Newtonmeter, 75 procents ökning. De sportigare GTX-modellerna kan stoltsera med 340 hästkrafter och en acceleration upp till 100 km/h på 5,3 sekunder. Alla ID.4 och ID.5 har nu en toppfart på 180 km/h, utom den svagare instegsmodellen ID.4 Pure (säljs inte i Sverige) med 170 hästkrafter som får nöja sig med 160 knyck.
Även räckvidden har förbättrats genom nya snålare motorer. Bakhjulsdrivna ID.4 Pro kommer nu 55 mil på en laddning enligt WLTP, ID.5 klarar 55,6 mil. De fyrhjulsdrivna modellerna kan nu laddas lite snabbare med 175 kW. Även Volkswagen kan nu förkonditionera sina batterier innan du stannar på laddstationen.
Volkswagen i Sverige håller på och uppdaterar sina konfiguratorer inför säljstarten av de nya ID-modellerna. Hur priset blir i Sverige vet vi inte ännu, men på övriga marknader tycks det bli oförändrat.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter