Michael Schumacher startade i fyra Grand Prix med denna Ferrari F300 1998 – och vann samtliga i bilen. Nu säljs den obesegrade Formel 1-bilen på auktion. Bilen med en V10-motor på 800 hästkrafter med maxvarv på 17500 rm sägs ha slagit rekord.
Formel 1-bilar är sällan särskilt hållbara och de byts vanligen ut flera gånger per säsong, åtminstone i de större stallen. Under säsongen 1998 lyckades Michael Schumacher och Ferrari med något unikt. Schumacher körde ett exemplar av Ferrari F300 i fyra deltävlingar – och vann alla! Nu kommer rekordbilen ut på auktion i Monterey i USA.
Säsongen 1998 var en stor återkomst för Ferrari efter några tunga år inom Formel 1. Innan dess hade Ferrari inte vunnit konstruktörsmästerskapet sedan 1979 och senaste förarmästerskapet togs 1982 av ….
Michael Schumacher hade förstås en nyckelroll i Ferraris comeback, men den nya bilen Ferrari F300 var minst lika viktig. Bilen var helt ny inför säsongen 1998. Den 7 januari 1998 bjöd Ferrari in över 800 journalister till Maranello. Michael Schumacher, Eddie Irvine, Ferraris chef Luca di Montezemolo och stallchefen Jean Todt var på plats för avtäckningen.
Ferrari F300 var ett stort steg framåt och hade n en ny 3,0-liters 80-gradig V10-motor på 800 hästkrafter. Maxvarvtalet var 17500 rpm och bilen hade ett nytt periskopavgasrör för att leda bort värmen från den sjuväxlad sekventiella växellådan. Bilen hade bromsskivor i komposit och kolfiber och 13-tums Bridgestone-lättmetallfälgar.
Den aktuella bilen som säljs byggdes klart i Maranell i början av 1998 och är en bil av nio tillverkade inför F1-säsongen 1998. Det är troligtvis den enda bil någonsin som startat i fyra Grand Prix och vunnit samtliga.
Bilen, med chassinummer 187, gjorde sin debut i Monaco i maj 1998 där den var reservchassi. Till Kanadas Grand Prix hade Ferrari och Schumacher tagit den i bruk och kom trea i kvalet. David Coulthard och Mika Häkkinen i McLaren startade före Schumacher. Efter två omstarter och tre extra säkerhetsbilsperioder tog Schumacher och Ferrarin segern med 16-sekunders marginal på Benetton och Giancarlo Fisichella.
Även i de två efterföljande loppen i Frankrike och Storbritannien blev det seger. I Storbritanniens GP kom Schumacher tvåa i kvalet och körde om Mika Häkkinen efter att han snurrat på den våta banan. Slutligen tog Schumi Pole med bilen på Monza i september och vann racet. Trots bilens enorma framgångar fick Ferrari och Michael Schumacher nöja sig med andraplatsen i förarmästerskapet efter Mika Häkkinen. Men under påföljande år inleddes en enorm framgångsvåg för både Schumacher och Ferrari.
Den aktuella bilen med chassinummer 187 såldes av Ferrari 1999 till en privat samlare som hållit den i raceskick ända fram till idag. Den har aldrig visats för allmänheten, och allt är som när Schumacher klev ur bilen 1998. Enligt RM Sotheby’s som säljer bilen är det en unik möjlighet att köpa en historisk Formel 1-bil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter