Nytt test: Så mycket tappar populära elbilar i räckvidd i kyla

En ny undersökning visar hur mycket populära elbilar tappar i vinterkyla. Men alla modeller är inte lika. Så mycket som 15 mils räckvidd kan frysa bort i bilarna som drabbas värst.  

För oss som kör elbil är det ingen nyhet att batteriet påverkas av kylan. Dessutom går det åt mer energi för att värma upp elbilen. I morse stod termometern under -20 grader i norra Stockholm, och räckviddsmätaren på en fulladdad elbil indikerade 23 mils räckvidd. För den som gör många korta resor rasar räckvidden, då mycket energi går åt till att förvärma bilen och värma upp kupén på de korta körningarna. 

Amerikanska företaget Recurrent mäter batterihälsa hos elbilar och nu har de använt data från 7000 elbilar för att visa hur olika bilmodeller påverkas av vinterkyla. De jämförde räckvidden vid 20 plusgrader och vid kyla på -6° till -1°. Resultatet visar att olika elbilar påverkas mycket olika av kyla. Faktorer som kan vara värda att beakta i valet av bil i vinterlandet Sverige. 

– Förlust av vinterräckvidd uppstår av några anledningar. De två huvudsakliga bidragande faktorerna är kemiska och mekaniska. Kemiska och fysikaliska reaktioner i batteriet sker långsammare i kalla temperaturer. Detta minskar elbilarnas effekt. Kalla temperaturer hämmar kemiska reaktioner och fungerar som motstånd som bromsar de fysikaliska processerna, uppger Recurrent. 

Så mycket tappar elbilarna i procent på vintern

Sveriges mest sålda elbil Volkswagen ID.4 klarade sig inte särskilt bra, hela 30 procent av räckvidden åts upp av kylan. Ford Mustang Mach-E hade lika stort tapp, vilket innebär att omkring 15 mil försvinner. Teslas bilar klarade sig betydligt bättre. Tesla Model Y som är mycket populär just nu tappade 15 procent i räckvidd.  Chevrolet Bolt som inte säljs i Sverige var den bil som påverkades mest, hela 32 procent av räckvidden försvann. Den bil som klarade sig bäst var Audi e-tron med endast åtta procents tapp.

Som tur är kommer räckvidden tillbaka när vädret blir varmare och kallt väder orsakar inga långsiktiga skador på batteriet. Men för den som planerar att köra långt på vintern är det värt att ta den korta räckvidden i beaktning när laddstoppen ska planeras.