CATL har tagit fram ett nytt elbilschassi som ska klara av en krock i 120 km/h utan att börja brinna. Tekniken bygger bland annat på material som även används av ubåtar och flygplan. CATL hävdar själva att chassit kommer att göra elbilar mer säkra än förbränningsbilar.
I flera uppmärksammade olyckor med dödlig utgång på slutet har elbilar börjat brinna. Det är ändå ovanligt att elbilar börjar brinna. Men världens största batteritillverkare CATL vill förbättra säkerheten ytterligare. Den kinesiska batterijätten har tagit fram ett nytt “ultrasäkert” elbilschassi som ska klara av kollisioner i höga hastigheter utan risk för brand eller explosion. Batterijätten menar att chassit ska göra elbilar mer säkra än dagens förbränningsbilar.
Chassit kallas för Bedrock och har prövats i flera olika typer av krocktester utan att elbilen började brinna. Den ska bland annat ha klarat av en frontalkrock med en stolpe i 120 km/h. Systemet bygger på en helt ny struktur där batteripaketet ska vara extremt skyddat. CATL använder sig bland annat av stål som vanligtvis finns i ubåtar och samma typ aluminium som används till flygplan. Vid en krock kopplas batteriet av på 0,01 sekund, vilket gör att det ska urladdas på 0,02 sekunder, uppger Carscoops.
Bedrock-chassits design gör att den absorberar 85 procent av elbilens kollisionsenergi, vilket är en betydande förbättring jämfört med de 60 procent som ett traditionellt chassi absorberar. Enligt CATL ska chassit dessutom göra produktionen av elbilar betydligt kortare.
Bedrock kommer även att kunna användas till flera olika biltyper på grund av sin design. Den första biltillverkaren som kommer att börja bygga sina bilar efter chassit är Avatr, som ägs av CATL. Men när produktionen av dessa modeller kommer att inledas är fortfarande inte officiellt.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.