Kinesiska forskare har lyckats nå ett nytt genombrott inom batteriteknik. De har lyckats ta fram ett litium-svavelbatteri med en energitäthet på 700 Wh/kg – mer än dubbelt så mycket som dagens elbilsbatterier.
Litium-svavelbatterier är en batterikemi som visar otroligt lovande egenskaper. Forskare har dock haft problem att lyckas få fram fungerande batterier eftersom svavlets dåliga elektriska ledningsförmåga har hindrat batteriets höga prestanda, skriver Golem.
Dessutom orsakar den avsevärda densitetsskillnaden mellan batteriets material en volymkrympning under laddnings- och urladdningscykler som äventyrar batteriets strukturella stabilitet, skriver PV. Men nu har forskare från det kinesiska företaget General New Energy lyckats få fram en prototyp av ett litium-svavelbatteri som faktiskt fungerar.
Genom att använda sig av en smart design och annorlunda material lyckades forskarna från General New Energy att övervinna flera av de tidigare problemen som stoppat utvecklingen av litium-svavelbatterier. Batteriet har en energitäthet på 701,8 Wh/kg, vilket är betydligt bättre än den energitätheten dagens litiumjonbatterier har, som används i de flesta elbilarna i dag. Dessutom ska litium-svavelbatteriet erbjuda en bättre säkerhet och räckvidd, skriver ESS.
Batteriet har en katod i svavel och en anod i litiummetall och skulle kunna bli ett bra alternativ till dagens litiumjonbatteriet. Svavel är både billigt och miljövänligt, samtidigt som batteriet teoretiskt skulle kunna uppnå en energitäthet runt 2600 Wh/kg. Battericellen har en vikt på 67,8 gram och en kapacitet på 22,5 Ah. Batteriet är till en början framtaget för drönare och hur förutsättningarna är för elbilar är än så länge oklart.
Redan nu har General New Energy påbörjat planer på att börja producera sitt svavel-litiumbatteri vid mindre anläggningar, men när själva massproduceringen av batteriet kan inledas återstår att se. Företaget har dock med sina tekniska lösningar lagt en helt ny grund till utvecklingen av batteritypen som har flera fördelar jämfört med dagens litiumjonbatteriet.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.